Risico's gemeenten.
Wanneer de corporaties leningen aantrekken via de WSW-constructie
vervullen de gemeenten nog slechts een rol van wat de tertiaire ach-
tervang wordt genoemd. Dit houdt in dat bij niet-nakoming van de
geldelijke verplichtingen van de corporaties eerst het vermogen van
het WSW wordt aangesproken.
Dit vermogen wordt gevormd door de tarieven die in rekening worden
gebracht voor hun borging. Daarnaast dienen de corporaties een obligo
aan te houden van de te borgen leningen.
Uitgangspunt is dat het tarief dusdanig is dat de daaruit voort
vloeiende risico's door de sector worden gedragen. Wanneer het ver
mogen van het WSW onvoldoende blijkt te zijn, worden de deelnemende
corporaties via hun obligo aangesproken.
Mocht dit nog niet voldoende zijn, dan pas komen gemeenten en het
Rijk voor elk 50% in beeld.
Gemeenten na bruteren.
Na het bruteren zal in ieder geval de doorsluisfunctie van de gemeen
te vervallen, waardoor de taak als financier afneemt. Na het bruteren
blijft het voor gemeenten mogelijk om nog geldleningen te verstrekken
of te garanderen. Dit kan in principe onder borgstelling van het WSW,
mits de corporatie deelnemer is aan het WSW. Is de lening echter
bestemd voor één van de uitgebreide faciliteiten van het WSW dan kan
dit alleen als zowel de gemeente als de betreffende corporatie mee
werkt aan de overname van de directe overheidsrisico'sDit dient
door de raad te worden vastgelegd via een zgn. raambesluit. Dit raam-
besluit is ontwikkeld door het WSW en de VNG en goedgekeurd door het
ministerie van VROM.
EGTOELWSW/RAAD3