Om deze reden heeft uw raad bij de begrotingsbehandeling 1996 -op ons
voorstel- nog een eenmalig bedrag van f 150.000,00 beschikbaar ge
steld. Dit bedrag werd nodig geacht om de sportvelden in een goede
staat over te kunnen dragen aan de verenigingen. In het verdere over
leg is ons echter gebleken, dat ook als de velden in een goede staat
zijn gebracht overdracht van het beheer en onderhoud op onoverkome
lijke problemen stuit. De sportstichtingen hebben zich door een ex
tern bureau laten adviseren over de onderhoudstoestand van de velden
en de gewenste maatregelen. De sportstichtingen verwachten dat, wan
neer zij het beheer en onderhoud overnemen op basis van de voor
stellen van de kant van de gemeente, de kosten voor de verenigingen
zodanig hoog worden, dat zij deze lasten onmogelijk op kunnen bren
gen.
4Heroverweging
Het is duidelijk, dat overdracht van beheer en onderhoud van de sport
velden alleen zinvol en wenselijk is wanneer de verenigingen dit
haalbaar achten en hiertoe ook daadwerkelijk bereid zijn. Nu de
afgelopen periode duidelijk is gebleken, dat dit onder de gestelde
voorwaarden niet mogelijk is achten wij het raadzaam één en ander te
heroverwegen. De vraag kan worden opgeworpen -zeker achteraf- of wij
niet te lang voet bij stuk hebben gehouden. Wij vonden het echter van
belang al het mogelijke in het werk te stellen om de taakstellende
bezuiniging ook volledig te realiseren. Uit het gevoerde overleg is
ons echter duidelijk gebleken, dat het maatschappelijk draagvlak voor
de volledige privatisering van de sportvelden in onze gemeente op dit
moment onvoldoende aanwezig is.
Gezien het ontbreken van voldoende draagvlak en gelet op het belang
van instandhouding van de sport uit maatschappelijk oogpunt en om het
in de sportvelden geïnvesteerde kapitaal op verantwoorde wijze in
stand te houden stellen wij u voor het beheer en onderhoud in eigen
hand te houden en alleen een aantal kleinere, regelmatig terugkerende
onderhoudswerkzaamheden, aan de sportstichtingen over te laten. Een
overzicht van de werkzaamheden welke door de sportstichtingen moeten
worden verricht treft u aan in de bijlage.
In de besprekingen met de sport is begrip getoond voor de financiële
problemen van de gemeente. Wij hebben de indruk gekregen dat de sport
bereid is een bijdrage te leveren in het realiseren van de opgelegde
taakstellende bezuiniging. Wanneer het beheer en onderhoud bij de
gemeente blijft kan dit alleen door een aantal kleinere, regelmatig
terugkerende werkzaamheden zelf te doen (zie hiervoor) en door de
huur extra te verhogen naast de jaarlijkse trendmatige verhogingen.
De totale huursom, welke de gemeente ontvangt voor de sportvelden
bedraagt f 30.000,00. Indien de huur met 100% verhoogd zou worden
betekent dit dus een extra opbrengst van f 30.000,00.
Op basis van de door de verenigingen beschikbaar gestelde gegevens is
becijferd dat de verhoging neerkomt op f 7,00 f 9,00 per lid per
jaar.
De taakstellende bezuiniging voor 1997 van f 50.000,00 wordt op deze
manier voor een deel gerealiseerd. Voor de ontstane nieuwe situatie
in 1997 en 1998 zullen wij met structurele dekkingsvoorstellen komen
in de voorjaarsnota 1997.
BPSPORT.02/RAAD/2