1Aanleiding
2. De opbouw
3.
De deelgebieden
1
Zowel in de werkgroep als in de gemeenschappelijke werk- en stuurgroep
kon in eerste instantie geen overeenstemming worden bereikt over een
stedebouwkundige visie voor het Waterfront van Grouw. Op verzoek van
de stuurgroep is daarom een stedebouwkundige typering opgesteld.
Onderstaande typering is door de stuurgroep op 5 juli 1995 vastgesteld.
Een stedebouwkundige typering kan worden beschouwd, als de meest
abstrakte vorm van stedebouwkundige randvoorwaarden. In een latere
fase, als ook overeenstemming bestaat over een visie voor het gebied, zat
deze typering moeten worden uitgewerkt in randvoorwaarden. Oeze
randvoorwaarden krijgen vervolgens hun vertaling in bestemmingsplan
voorschriften en in uitwerkingsplannen voor de openbare infrastruktuur.
Voor de helderheid wordt mede naar aanleiding van eerdere diskussies een
onderscheidt gemaakt tussen 7 deelgebieden die achtereenvolgens aan de
orde komen. Per deelgebied is middels een funktietypering aangegeven
welke funkties zijn toegelaten en is tevens middels de typering aangege
ven welke uitstraling de openbare infrastruktuur dient te krijgen.
Extra aandacht is besteed aan de bebouwing, zowel uit oogpunt van
toelaatbare c.q. gewenste funkties, uit oogpunt van bouwmassa als uit
oogpunt van architektonische uitstraling.
3.1.
De voormalige ijsbaan
funkties: - lang parkeren voor toeristen (auto's en bussen!
- hoogwaardige pontverbinding naar de Nijekade
- vaste ligplaats voor rondvaartboten (zie ook Meersweg)
ligplaats voor ca. 5 skûtsjes en overige traditionele schepen
(permanent en overloop verlengde Nijekade)
- eventueel jachthaven/verhuurbedrijf i.v.m. verplaatsing.
bouwen: - uitsl. ten behoeve van genoemde funkties kleinschalig
- funktionele vormgeving
de Vries Hopman Partner»