1Aanleiding 2. De opbouw 3. De deelgebieden 1 Zowel in de werkgroep als in de gemeenschappelijke werk- en stuurgroep kon in eerste instantie geen overeenstemming worden bereikt over een stedebouwkundige visie voor het Waterfront van Grouw. Op verzoek van de stuurgroep is daarom een stedebouwkundige typering opgesteld. Onderstaande typering is door de stuurgroep op 5 juli 1995 vastgesteld. Een stedebouwkundige typering kan worden beschouwd, als de meest abstrakte vorm van stedebouwkundige randvoorwaarden. In een latere fase, als ook overeenstemming bestaat over een visie voor het gebied, zat deze typering moeten worden uitgewerkt in randvoorwaarden. Oeze randvoorwaarden krijgen vervolgens hun vertaling in bestemmingsplan voorschriften en in uitwerkingsplannen voor de openbare infrastruktuur. Voor de helderheid wordt mede naar aanleiding van eerdere diskussies een onderscheidt gemaakt tussen 7 deelgebieden die achtereenvolgens aan de orde komen. Per deelgebied is middels een funktietypering aangegeven welke funkties zijn toegelaten en is tevens middels de typering aangege ven welke uitstraling de openbare infrastruktuur dient te krijgen. Extra aandacht is besteed aan de bebouwing, zowel uit oogpunt van toelaatbare c.q. gewenste funkties, uit oogpunt van bouwmassa als uit oogpunt van architektonische uitstraling. 3.1. De voormalige ijsbaan funkties: - lang parkeren voor toeristen (auto's en bussen! - hoogwaardige pontverbinding naar de Nijekade - vaste ligplaats voor rondvaartboten (zie ook Meersweg) ligplaats voor ca. 5 skûtsjes en overige traditionele schepen (permanent en overloop verlengde Nijekade) - eventueel jachthaven/verhuurbedrijf i.v.m. verplaatsing. bouwen: - uitsl. ten behoeve van genoemde funkties kleinschalig - funktionele vormgeving de Vries Hopman Partner»

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1997 | | pagina 39