- 3 - Gezien het feit dat de Friesland dreigde af te haken is aan hun bezwaren tegemoet gekomen door in de RION statuten regels te stellen omtrent het gewicht van de stemmen. In de nieuwe con cept-statuten van 10 november jongstleden is van een feitelijk veto-recht echter geen sprake meer. Wel is nog bepaald dat bij het staken van de stemmen de vertegenwoordiger van het zorgkan toor bij de stemming aanwezig dient te zijn geweest. 6- De arbeidsplaatsen van de bij de creatie van het nieuwe orgaan betrokken organisaties kunnen worden behouden. Het is de be doeling dat het personeel van de huidige indicatiecommissie overgaat naar de nieuwe Stichting. Hier zullen dfe arbeids voorwaarden conform de CAO Thuiszorg gelden. De feitelijke over gang moet nog worden voorbereid en zal in de loop van 1998 plaatsvinden. Tot die tijd is er sprake van detachering. De betrokken gemeenten wordt .in dit voorstel gevraagd: 1. De uitvoering van de indicatiestelling in de sector verpleging en verzorging overeenkomstig artikel 9a AWBZ per 1 januari 1998 op te dragen aan de Stichting Het Regionale Indicatieorgaan Noord Friesland; 2. In te stemmen met de ontwerpbegroting 1998 van voornoemde Stich ting en in te stemmen met de daarin opgenomen gemeentelijke bij drage in de exploitatiekosten en de incidentele kosten; 3. De taakoverdracht aan de regio Noord-Friesland terzake van de indicering per 1 januari 1998 in te trekken. Aan de Colleges van B W wordt verzocht het Dagelijks bestuur te machtigen (dus vooruitlopend op besluitvorming in de raad) de nodige voorbereidende maatregelen te nemen voor de oprichting van het RION. Teneinde de implementatie van het voorstel per 1-1-1998 te realiseren dient een dergelijke machtiging voor 1 november a.s. te worden af gegeven. Indien de colleges deze machtiging niet verstrekken zullen de betrokken gemeenten afzonderlijk een regeling moeten vaststellen met de betreffende organisaties, (zijnde met name de huidige indica tiecommissie en de Thuiszorg Friesland omtrent de arbeidsrechtelijke status van hun personeel.) Na de machtiging van de colleges zal het DB van start gaan met de implementatie. Daarbij gaat het om zaken als aanstelling directeur, de huisvesting, voorbereiden sociaal plan en de werkwijzen (opzet front-office, overleg eilanden, protocollen automatisering e.d.). Bij dit voorstel zijn een aantal kanttekeningen te plaatsen: In de eerste plaats betreffende de organisatie en haar taken: Er is een belangrijke kans gemist, nu de overdracht van de rechtmatig- heidstoets in ieder geval voorlopig niet plaats zal vinden. Daarmee is de slagvaardigheid van het nieuwe orgaan aanzienlijk ingeperkt. Immers besluiten omtrent rechtmatigheid, financiering en zorgtoewij zing vallen nu niet onder de competentie van het orgaan. Omtrent het onafhankelijke karakter van het orgaan kan worden op gemerkt, dat het veto-recht dat in het oorspronkelijke voorstel aan de zorgverzekeraar was toebedracht in de laatste concept-statuten aanzienlijk is genuanceerd. Toch blijft de Friesland een riante posi tie in het orgaan behouden. AVTLRI0N/RAAD/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1997 | | pagina 108