Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1.
De onderdelen a tot en met c spreken voor zich.
d: Fasering: In het tussen arbeidsvoorziening en gemeente af
gesloten convenant is gekozen voor fasering als hulpmiddel voor
het maken van een diagnose van de arbeidsmarktpositie van de
uitkeringsgerechtigde. Hierbij wordt uitgegaan van 4 fasen,
waarin de afstand tot de arbeidsmarkt tot uitdrukking wordt
gebracht. Hierbij is aansluiting gezocht bij de uitgangspunten
van het Landelijk Meerjarenbeleidskader van arbeidsvoorziening
en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
fase-1: Hieronder vallen de goed bemiddelbare personen, die
zonder inzet van arbeidsvoorzieningsinstrumenten direct
kunnen worden bemiddeld;
fase-2: deze personen staan op een zekere afstand tot de arbeids
markt, veroorzaakt door een onvoldoende maar niet proble
matische score op het vlak van opleiding, werkervaring
of sociale redzaamheid. Het traject naar de arbeidsmarkt
kan relatief kort zijn;
fase-3: deze personen staan op een_ dusdanige afstand tot -de
arbeidsmarkt, dat zij geen concurrerend aanbod vormen.
Om-, her- of bijscholing is noodzakelijk.
fase-4: deze personen zijn (voorlopig) niet bemiddelbaar.
Onderdeel e spreekt voor zich.
Artikel 2:
In dit artikel geeft de gemeente nadere invulling aan de mogelijkheid
om personen, die op medische en of sociale omstandigheden aangewezen
zijn op deeltijdarbeid, in aanmerking te laten komen voor een gedeel
telijke inkomstenvrijlating bij het aanvaarden van deeltijd arbeid.
Voor de hoogte en de duur van de vrijlatingsregeling wordt aan
gesloten bij de centrale vrijlatingsregeling als bedoeld in artikel
43, tweede lid, onder 1 van de Algemene bijstandswet.
Artikelen 4 t/m 6:
De artikelen 4 tot en met 6 geven de mogelijkheid om maatwerk te
leveren in het verlenen van premies aan uitkeringsgerechtigden. De
hoogte van de premie wordt individueel bepaald met behulp van sco-
ringstabellen.
Via een conversietabel wordt deze score omgezet in een percentage van
de maximaal te verstrekken premie.
Artikelen 7 t/m 9:
Deze artikelen spreken voor zich.
Artikel 9
Het ligt in de bedoeling deze bevoegdheid van burgemeester en wethou
ders te mandateren aan het hoofd van de afdeling Sociale Zaken.
Artikelen 10 t/m 11
Deze artikelen spreken voor zich.
HMABW.03/RAAD/6