- 4 - De heer Jonkers zegt: "De fractie van Gemeentebelangen 2000 heeft kennis genomen van het voorstel om de spreektijd te be perken tot, in ons geval, zeven minuten. Onze fractie wil trach ten zich hieraan te houden in de hoop dat andere fracties dit ook doen. Overigens vinden wij het vreemd dat het college zich zelf, in verhouding, meer tijd geeft voor de beantwoording dan de fracties in totaliteit hebben. Als u voorstelt om de wereld te veranderen moet u op zijn minst bij u zelf beginnen. Gemeentebelangen 2000 vindt het passend om een woord van waarde ring uit te spreken over de manier van presentatie en de helder heid waarmee bepaalde beleidsthema's opgevoerd zijn. Als we nu nog in staat zijn om prestaties en taakstellingen, zowel kwanti tatief als kwalitatief, te definiëren zodat effectiviteitsmetin gen, zowel voor eigen als de gedelegeerde beleidstaken, van de beleidsinspanningen uitgevoerd kunnen worden, mogen wij vast stellen dan we in vier jaar tijd een enorme sprong vooruit heb ben gemaakt. Het verdient aanbeveling-dat het college het komende jaar de uit voering van een aantal gemeentelijke uitvoeringstaken eens tegen het licht houdt waarbij met name een standpunt wordt bepaald omtrent de vraagstelling: zelf doen of laten doen. GB 2000 constateert bij voortduring dat het gemeentebestuur tevreden is over de wijze waarop wij met onze burgers communi ceren. In onze eigen contacten met diezelfde burgers horen wij echter stelselmatig opmerkingen over de slechte wijze waarop de gemeente met haar burgers communiceert en zich niet houdt aan de vastgestelde beantwoordings-termijnen met betrekking tot ge stelde vragen. Een wrang voorbeeld van communicatie vinden wij bijvoorbeeld de wijze waarop de renovatie van de Burgemeester Thalenschool in Akkrum tussen het schoolbestuur en uw college aan de orde is geweestWij vragen aandacht voor een betere marktgerichtheid van de gemeente in relatie tot haar klant zijn de de burger. Het is verheugend te kunnen constateren dat wij in een relatief korte tijd in staat zijn geweest om de financiële huishouding te saneren. Dit moest helaas gepaard gaan met een groot aantal draconische bezuinigingen en belasting verhogingen. Het ligt dan ook voor de hand om in een periode dat het weer wat beter gaat, om eens integraal te kijken wat naar wij in het verleden moesten aanrichten. Ten dele gebeurt dit ook. Zo stelt het college voor om de onroerend-zaakbelasting te verlagen met 2%. Op zich is dit een geweldig voornemen. GB 2000 roept al drie jaar dat de onroe rend-zaakbelasting te hoog is. Anderzijds willen wij waarschuwen voor het bekende jo-jo effect. We staan voor een groot aantal investeringen waar we ten dele noodgedwongen aan moeten bijdra gen. In dat licht willen wij opmerken dat ook een tariefsmutatie van nul procent in 1998 enerzijds leidt tot een relatieve ta riefsverlaging (als gevolg van het niet doorvoeren van de infla tiecorrectie) en anderzijds zal, doordat andere gemeenten hun tarieven verhogen, de lastendruk per burger in verhouding tot de rest van Friesland gunstiger worden. N0TN0VEM.BER/BS/BV/HUISMANS/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1997 | | pagina 14