- 4 -
De heer Jonkers zegt: "De fractie van Gemeentebelangen 2000
heeft kennis genomen van het voorstel om de spreektijd te be
perken tot, in ons geval, zeven minuten. Onze fractie wil trach
ten zich hieraan te houden in de hoop dat andere fracties dit
ook doen. Overigens vinden wij het vreemd dat het college zich
zelf, in verhouding, meer tijd geeft voor de beantwoording dan
de fracties in totaliteit hebben. Als u voorstelt om de wereld
te veranderen moet u op zijn minst bij u zelf beginnen.
Gemeentebelangen 2000 vindt het passend om een woord van waarde
ring uit te spreken over de manier van presentatie en de helder
heid waarmee bepaalde beleidsthema's opgevoerd zijn. Als we nu
nog in staat zijn om prestaties en taakstellingen, zowel kwanti
tatief als kwalitatief, te definiëren zodat effectiviteitsmetin
gen, zowel voor eigen als de gedelegeerde beleidstaken, van de
beleidsinspanningen uitgevoerd kunnen worden, mogen wij vast
stellen dan we in vier jaar tijd een enorme sprong vooruit heb
ben gemaakt.
Het verdient aanbeveling-dat het college het komende jaar de uit
voering van een aantal gemeentelijke uitvoeringstaken eens tegen
het licht houdt waarbij met name een standpunt wordt bepaald
omtrent de vraagstelling: zelf doen of laten doen.
GB 2000 constateert bij voortduring dat het gemeentebestuur
tevreden is over de wijze waarop wij met onze burgers communi
ceren. In onze eigen contacten met diezelfde burgers horen wij
echter stelselmatig opmerkingen over de slechte wijze waarop de
gemeente met haar burgers communiceert en zich niet houdt aan de
vastgestelde beantwoordings-termijnen met betrekking tot ge
stelde vragen. Een wrang voorbeeld van communicatie vinden wij
bijvoorbeeld de wijze waarop de renovatie van de Burgemeester
Thalenschool in Akkrum tussen het schoolbestuur en uw college
aan de orde is geweestWij vragen aandacht voor een betere
marktgerichtheid van de gemeente in relatie tot haar klant zijn
de de burger.
Het is verheugend te kunnen constateren dat wij in een relatief
korte tijd in staat zijn geweest om de financiële huishouding te
saneren. Dit moest helaas gepaard gaan met een groot aantal
draconische bezuinigingen en belasting verhogingen. Het ligt dan
ook voor de hand om in een periode dat het weer wat beter gaat,
om eens integraal te kijken wat naar wij in het verleden moesten
aanrichten. Ten dele gebeurt dit ook. Zo stelt het college voor
om de onroerend-zaakbelasting te verlagen met 2%. Op zich is dit
een geweldig voornemen. GB 2000 roept al drie jaar dat de onroe
rend-zaakbelasting te hoog is. Anderzijds willen wij waarschuwen
voor het bekende jo-jo effect. We staan voor een groot aantal
investeringen waar we ten dele noodgedwongen aan moeten bijdra
gen. In dat licht willen wij opmerken dat ook een tariefsmutatie
van nul procent in 1998 enerzijds leidt tot een relatieve ta
riefsverlaging (als gevolg van het niet doorvoeren van de infla
tiecorrectie) en anderzijds zal, doordat andere gemeenten hun
tarieven verhogen, de lastendruk per burger in verhouding tot de
rest van Friesland gunstiger worden.
N0TN0VEM.BER/BS/BV/HUISMANS/4