GEMEENTE BOARNSTERHIM
VOORSTEL
Vergadering 20 januari 1998
Agendapunt 4
Portefeui1lehouder
Y. Dijkstra
Grou, 9 januari 1998.
AAN DE GEMEENTERAAD
ONDERWERP
Voorstel inzake uitvoering Staande-mast-route
KORTE INHOUD
1. Inleiding.
Op 24 april 1996 werd in Wergea door de provincie Fryslân en de
gemeenten Boarnsterhim en Leeuwarden een overeenkomst onder
tekend. Daarin beloofden partijen elkaar zich in te spannen voor
een alternatieve staande-mast-route voor de recreatievaart (mast-
hoogte maximaal 12.50 meter). Om dit doel te bereiken werd een
stuurgroep gevormd, ondersteund door een externe projectorgani
satie.
Vanaf het begin werden de werkzaamheden van de stuurgroep sterk
bepaald door het verloop van de besluitvorming over de kunst
werken in de toekomstige A31 tussen Drachten en Leeuwarden (Wâld-
wei). De keuze voor een aquaduct in het Langdeel (in plaats van
de eerder gekozen vaste brug) en de gekozen oplossing voor de si
tuatie bij Fonejacht bieden inmiddels de mogelijkheid een vol
waardige nieuwe staande-mast-route tussen Akkrum en Leeuwarden
via Grou en Wergea aan te leggen. De route is bedoeld voor alle
recreatievaart (masthoogte maximaal 30 meter)
De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft garanties gevraagd
dat de route er inderdaad komt, en op tijd klaar is. De drie
partijen zijn inmiddels hard aan de slag om dit voor elkaar te
krijgen.
2. De stand van zaken eind november 1997.
Vanaf de zomer van dit jaar zijn op drie fronten bestuurlijke
financiële afspraken gemaakt.
De provincie Fryslân en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
werden het eens over een beweegbare klep in de brug bij Fone
jacht en de A31 tussen Leeuwarden en Drachten. Deze is alleen
bestemd voor bijzondere scheepstransporten, met bediening in de
nachtelijke uren. De recreatievaart, ook de beroepsmatige, is
aangewezen op een nieuwe staande-mast-route tussen Grou en Leeu
warden via Wergea. Het rijk is bereid hieraan f 15 miljoen bij
te dragen.
JGVSVAAR.VER/RAAD/1