- 3 - Voor dit bedrag zullen de verbreding/verdieping van de Wergeas- terfeart, de omleiding Wergea, de vervanging van de Tútsebrêge en de aansluiting bij Grou worden gerealiseerd. De verdeling van de f 30 miljoen is in principe als volgt: Rijk (Verkeer en Waterstaat) f 15 miljoen Gemeente Boarnsterhim f 2,5 miljoen Stuurgroep Recreatietoervaart Nederland f 2 miljoen Wetterskip Marne-Middelsee f 0,5 miljoen Europese fonds 5B f 2,4 miljoen Provincie Fryslân f 7,6 miljoen De omleiding van de Boarn bij Akkrum is inmiddels gereali seerd in combinatie met de ontwikkeling van het woningbouw project Boarnstee. Voor Boarnsterhim betekent dit, dat er een bijdrage wordt ge vraagd van 2,5 1,75 4,25 miljoen. Hiervoor is inmiddels een bedrag groot f 1,95 miljoen gereser veerd. Zodat nog voor 2,3 miljoen dekking moet worden gevonden. Onze bestuurlijke inspanningen zijn er opgericht dat dit geen lastenverzwaring voor de burger mag betekenen, c.q. ten koste gaat van andere voorgenomen taken. Wij denken aan co-finan ciering vanuit en aantal ontwikkelingen welke mogelijk worden gemaakt door de aanleg van de staande-mast-route en afgeleide werken. In het algemeen kan gedacht worden aan woningbouw (Wer gea) en andere kansrijke kleinschalige opties. 4. Stand van zaken bestenmingsplannen. De financiering is een belangrijke voorwaarde om de staande- mast-route te kunnen aanleggen. Maar dat is niet de enige voor waarde. De vaarroute, met enkele nogal ingrijpende projecten, moet ook ruimtelijk worden ingepast. Voor wat betreft het provinciale beleid is dit al in 1995 ge beurd in de Streekplanuitwerking Blauwe Zone. In de gemeente Leeuwarden en Boarnsterhim is de staande-mast-rou te in de afgelopen jaren in diverse structuurvisies opgenomen. Ook is begonnen met het maken van nieuwe bestemmingsplannen. De bestemmingsplannen zijn bindend. Via de wettelijke procedures kan bezwaar tegen de plannen worden gemaakt De bestemmingsplannen op een rij Onlangs zijn de verzoeken om schorsing tegen het bestemmings plan Hempens-Teerns door de Raad van State afgewezen. Daar mee is de weg vrijgemaakt voor de uitvoering van de woning bouw, de aanleg van het boscomplex en de realisatie van het deel van de staande-mast-route ten noorden van de A31 (Wâld- wei) Op 3 december 1997 is het ontwerp-bestemmingsplan buitenge bied van de gemeente Boarnsterhim ter visie gelegd. Hierin is het deel van de staande-mast-route tussen het aquaduct A31 en Grou opgenomen, met uitzondering van een deel van de omleiding is opgenomen, is voorzien in het begin van 1998. Begin januari 1998 volgt de ter-visie-legging van het ont werp-bestemmingsplan Yn'e Lijte. In dit plan is het deel van de staande-mast-route via de Nauwe Galle door Grou opgenomen. JGVSVAAR.VER/RAAD/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 26