- 3 -
Voor dit bedrag zullen de verbreding/verdieping van de Wergeas-
terfeart, de omleiding Wergea, de vervanging van de Tútsebrêge
en de aansluiting bij Grou worden gerealiseerd. De verdeling van
de f 30 miljoen is in principe als volgt:
Rijk (Verkeer en Waterstaat) f 15 miljoen
Gemeente Boarnsterhim f 2,5 miljoen
Stuurgroep Recreatietoervaart Nederland f 2 miljoen
Wetterskip Marne-Middelsee f 0,5 miljoen
Europese fonds 5B f 2,4 miljoen
Provincie Fryslân f 7,6 miljoen
De omleiding van de Boarn bij Akkrum is inmiddels gereali
seerd in combinatie met de ontwikkeling van het woningbouw
project Boarnstee.
Voor Boarnsterhim betekent dit, dat er een bijdrage wordt ge
vraagd van 2,5 1,75 4,25 miljoen.
Hiervoor is inmiddels een bedrag groot f 1,95 miljoen gereser
veerd. Zodat nog voor 2,3 miljoen dekking moet worden gevonden.
Onze bestuurlijke inspanningen zijn er opgericht dat dit geen
lastenverzwaring voor de burger mag betekenen, c.q. ten koste
gaat van andere voorgenomen taken. Wij denken aan co-finan
ciering vanuit en aantal ontwikkelingen welke mogelijk worden
gemaakt door de aanleg van de staande-mast-route en afgeleide
werken. In het algemeen kan gedacht worden aan woningbouw (Wer
gea) en andere kansrijke kleinschalige opties.
4. Stand van zaken bestenmingsplannen.
De financiering is een belangrijke voorwaarde om de staande-
mast-route te kunnen aanleggen. Maar dat is niet de enige voor
waarde. De vaarroute, met enkele nogal ingrijpende projecten,
moet ook ruimtelijk worden ingepast.
Voor wat betreft het provinciale beleid is dit al in 1995 ge
beurd in de Streekplanuitwerking Blauwe Zone.
In de gemeente Leeuwarden en Boarnsterhim is de staande-mast-rou
te in de afgelopen jaren in diverse structuurvisies opgenomen.
Ook is begonnen met het maken van nieuwe bestemmingsplannen. De
bestemmingsplannen zijn bindend.
Via de wettelijke procedures kan bezwaar tegen de plannen worden
gemaakt
De bestemmingsplannen op een rij
Onlangs zijn de verzoeken om schorsing tegen het bestemmings
plan Hempens-Teerns door de Raad van State afgewezen. Daar
mee is de weg vrijgemaakt voor de uitvoering van de woning
bouw, de aanleg van het boscomplex en de realisatie van het
deel van de staande-mast-route ten noorden van de A31 (Wâld-
wei)
Op 3 december 1997 is het ontwerp-bestemmingsplan buitenge
bied van de gemeente Boarnsterhim ter visie gelegd. Hierin
is het deel van de staande-mast-route tussen het aquaduct
A31 en Grou opgenomen, met uitzondering van een deel van de
omleiding is opgenomen, is voorzien in het begin van 1998.
Begin januari 1998 volgt de ter-visie-legging van het ont
werp-bestemmingsplan Yn'e Lijte. In dit plan is het deel van
de staande-mast-route via de Nauwe Galle door Grou opgenomen.
JGVSVAAR.VER/RAAD/3