- 4 - 5. De projecten van de staande-mast-route De staande-mast-route krijgt vanwege hoogspanningsleidingen een doorvaarthoogte van maximaal 30 meter. Voor de doorvaartbreedte wordt in de toekomst uitgegaan van 35 meter. De doorvaartdiepte is bepaald op 2.30 meter. De beweegbare bruggen krijgen een doorvaartbreedte van 9 meter. De mogelijkheid van centrale brug- bediening wordt onderzocht. De huidige vaarroute via Wergea blijft gehandhaafd. Op verschillende plaatsen kunnen de werkzaamheden voor de vaar route gecombineerd worden met andere projecten. Te denken valt aan de uitvoering van de woningbouwplannen bij Akkrum, Hempens- Teerns en Wergea, de aanleg van een ecologische verbindingszone, het realiseren van het fietspad Grou-Wergea, de ontwikkeling van Grou-Noord (bedrijventerrein en mogelijk woningbouw). Het eventueel onder water zetten van de Hempensermeerpolder is nog steeds een studieproject, en valt buiten de gemaakte bestuur lijke afspraken. De diagonale staande-mast-route in het gebied Hempens-Teems vormt de nieuwe verbinding tussen het aquaduct in de A31 en het Van Harinxmakanaal, zowel richting Leeuwarden als richting Fone- jacht. De vaarroute maakt deel uit van de waterpartijen die in het stedebouwkundig ontwerp voor het nieuwe uitbreidingsplan van Leeuwarden zijn geprojecteerd. De oostoever grenst aan een na tuurgebied. Het aquaduct in het Langdeel over de A31 is te vergelijken met het bestaande aquaduct in de Boarn bij Akkrum. Over het aquaduct in het Langdeel is verder een langzaam-verkeer/fietsroute ge projecteerd. De omleiding bij Wergea is gekozen aan de oostkant van het dorp. Deze ligging sluit aan op de woningbouwplannen aan de zuidoost kant. De nieuwe vaart heeft een lengte van ongeveer 1900 meter en een breedte van 35 meter. Het tracé moet nog precies worden bepaald. In de route is tenminste een beweegbare brug in de weg naar Warten opgenomen. Enkele ontsluitingswegen (zoals voor Warstiens en Narderbuorren) worden omgelegd. Daarmee samen hangt de moge lijkheid van een tweede (fiets)brug aan de zuidkant van Wergea in de weg naar Grou. Het hele traject van de Wergeasterfeart tussen het aquaduct A31 en Grou wordt gebaggerd tot de gewenste vaardiepte van 2.30 meter. Ook wordt de vaart op smalle delen en bij bepaalde boch ten verbreed, en er komen oeververbeteringen. De huidige Tútsebrêge is te smal en niet goed bedienbaar, en wordt daarom vervangen. Bovendien wordt gedacht om de brug te combineren met de ontsluiting van het bungalowpark Yn'e Lijte, en te verplaatsen naar de Garde Jagerswei. Hiermee wordt één nieuwe brug bespaard. De J.W. de Visserwei wordt naar de nieuwe brug omgelegd. In het vaarwater De Meer komt een dam met duiker. De huidige vaarroute via De Meer bij Grou wordt vervangen door een nieuwe verbinding via de Nauwe Galle door Grou. Dit betekent een doorbraak in de Garde Jagerswei. Op die plek is een beweeg bare brug gesitueerd, die zoals gezegd ook de Tútsebrêge ver vangt. In de Nauwe Galle zullen schiphuizen verplaatst moeten worden JGVSVAAR.VER/RAAD/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 27