- 4 -
5. De projecten van de staande-mast-route
De staande-mast-route krijgt vanwege hoogspanningsleidingen een
doorvaarthoogte van maximaal 30 meter. Voor de doorvaartbreedte
wordt in de toekomst uitgegaan van 35 meter. De doorvaartdiepte
is bepaald op 2.30 meter. De beweegbare bruggen krijgen een
doorvaartbreedte van 9 meter. De mogelijkheid van centrale brug-
bediening wordt onderzocht. De huidige vaarroute via Wergea
blijft gehandhaafd.
Op verschillende plaatsen kunnen de werkzaamheden voor de vaar
route gecombineerd worden met andere projecten. Te denken valt
aan de uitvoering van de woningbouwplannen bij Akkrum, Hempens-
Teerns en Wergea, de aanleg van een ecologische verbindingszone,
het realiseren van het fietspad Grou-Wergea, de ontwikkeling van
Grou-Noord (bedrijventerrein en mogelijk woningbouw).
Het eventueel onder water zetten van de Hempensermeerpolder is
nog steeds een studieproject, en valt buiten de gemaakte bestuur
lijke afspraken.
De diagonale staande-mast-route in het gebied Hempens-Teems
vormt de nieuwe verbinding tussen het aquaduct in de A31 en het
Van Harinxmakanaal, zowel richting Leeuwarden als richting Fone-
jacht. De vaarroute maakt deel uit van de waterpartijen die in
het stedebouwkundig ontwerp voor het nieuwe uitbreidingsplan van
Leeuwarden zijn geprojecteerd. De oostoever grenst aan een na
tuurgebied.
Het aquaduct in het Langdeel over de A31 is te vergelijken met
het bestaande aquaduct in de Boarn bij Akkrum. Over het aquaduct
in het Langdeel is verder een langzaam-verkeer/fietsroute ge
projecteerd.
De omleiding bij Wergea is gekozen aan de oostkant van het dorp.
Deze ligging sluit aan op de woningbouwplannen aan de zuidoost
kant. De nieuwe vaart heeft een lengte van ongeveer 1900 meter
en een breedte van 35 meter. Het tracé moet nog precies worden
bepaald.
In de route is tenminste een beweegbare brug in de weg naar
Warten opgenomen. Enkele ontsluitingswegen (zoals voor Warstiens
en Narderbuorren) worden omgelegd. Daarmee samen hangt de moge
lijkheid van een tweede (fiets)brug aan de zuidkant van Wergea
in de weg naar Grou.
Het hele traject van de Wergeasterfeart tussen het aquaduct A31
en Grou wordt gebaggerd tot de gewenste vaardiepte van 2.30
meter. Ook wordt de vaart op smalle delen en bij bepaalde boch
ten verbreed, en er komen oeververbeteringen.
De huidige Tútsebrêge is te smal en niet goed bedienbaar, en
wordt daarom vervangen. Bovendien wordt gedacht om de brug te
combineren met de ontsluiting van het bungalowpark Yn'e Lijte,
en te verplaatsen naar de Garde Jagerswei. Hiermee wordt één
nieuwe brug bespaard. De J.W. de Visserwei wordt naar de nieuwe
brug omgelegd. In het vaarwater De Meer komt een dam met duiker.
De huidige vaarroute via De Meer bij Grou wordt vervangen door
een nieuwe verbinding via de Nauwe Galle door Grou. Dit betekent
een doorbraak in de Garde Jagerswei. Op die plek is een beweeg
bare brug gesitueerd, die zoals gezegd ook de Tútsebrêge ver
vangt. In de Nauwe Galle zullen schiphuizen verplaatst moeten
worden
JGVSVAAR.VER/RAAD/4