- 6 -
Overleg met de provincie heeft inmiddels een toezegging om de
infrastructuur voor te dragen voor een subsidiebijdrage uit
Europese fondsen van 6 miljoen (de subsidieaanvraag ligt ter
inzage)
De financieringsbehoefte voor de herinrichting van de Nieuwe
Kade is berekend op f 1.625.000,00. Uw Raad heeft in het meerja-
reninvesteringsplan f 500.000,00 gereserveerd voor de eerste
fase van het Waterfront. Vanuit de Stads- en dorpsvernieuwing
wordt een bijdrage verwacht van f 325.000,00 ten laste van de
knelpuntenpot
Gedeputeerden Staten is verder bereid het project voor een bij
drage uit Europese fondsen voor te dragen voor een bedrag van
f 675.000,00. Het resterende bedrag groot f 125.000,00 dient te
worden opgebracht door de particuliere bedrijven die in deze
herinrichting participeren.
9. Voorgestelde besluitvorming
De Raad wordt gevraagd om in te stemmen met de ingezette ontwikke
lingsrichting voor Grou Noord en daarmee een uitspraak te doen over:
de locatie van het toekomstige natte bedrijventerrein van
Grou;
de ontsluiting daarvan over weg en water;
de externe water-ontsluiting te combineren met de variant
door de Nauwe Galle van de Staande Mastroute.
Omtrent de definitieve besluitvorming over nadere uitwerkingen komen
we op een later moment terug.
De Raad wordt tevens gevraagd om in hoofdlijnen in te stemmen met de
financierings-opzet voor het hiervoor beschreven project. De hoofd
lijnen van deze financierings-opzet zijn de volgende:
De ontwikkeling van het natte bedrijventerrein zelf zal gefinan
cierd dienen te worden uit de normale grondexploitatie. Uitgangs
punten daarbij zijn: 2
marktconforme grondprijzen (f 75,--/m
uitgeefbaar grond en water met uitzondering van de obstakel
vrije vaarroute
kaden, oevervoorzieningen en beschoeiingen worden aangelegd
door de koper
inrichting en bouwrijpmaken zoveel mogelijk in overleg met
de toekomstige bedrijven
Met het oog op dit laatste aspect zal voor het terrein een ex
ploitatievorm worden gezocht met een gefaseerde aanleg en in
overleg met de te vestigen bedrijven.
Als laatste wordt de Raad gevraagd in hoofdlijnen in te stemmen met
een gecombineerde realisatie van de ontsluitende waterinfrastructuur
en de staande mastroute.
Het betreft hier:
een brug aan de J.W. de Visserwei
een vaarweg van ca. 30 m. breed tussen het Hoflân en
de Wergeaster Feart
een brug in de Garde Jagersweg
JGVSN00R.WAT/RAAD/6