- 4 -
lijke maatschappelijke draagvlak zeer zorgvuldig dient plaats te
vinden
In vervolg op de gedachtenwisseling tijdens de vergadering van de
raadscommissie Wonen, Werken en Milieu stellen wij daarom voor, om de
plaatsing van windturbines te binden aan een zorgvuldige procedure,
waarbij alle betrokkenen nog in de gelegenheid worden gesteld om hun
zienswijze te geven naar aanleiding van een concreet plan. Een vrij
stellingsprocedure voldoet niet aan deze eisen. Daarom stellen wij
voor om windturbines nog uitsluitend mogelijk te maken na een wijzi
gingsprocedure ex artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Aan deze procedure zijn wettelijke bepalingen verbonden ten aanzien
van publikatie en ter inzage legging, evenals bepalingen ten aanzien
van bezwaar en beroep. De in het plan opgenomen vrijstellingsbepaling
stellen wij daarom voor te schrappen.
Ons voorstel houdt in dat plaatsing van een solitaire molen of plaat
sing van een cluster in beperkte zin slechts mogelijk is na wijziging
ex artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening van het bestem
mingsplan, onder voorwaarde dat:
clusters uitsluitend zijn toegestaan in de vorm van een lijnop-
stelling;
de cluster-locatie aansluiting vindt bij relatief grootschalige
lijnvormige infrastructurele elementen in het landschap;
solitaire turbines met het oog op het maatschappelijk draagvlak
bij voorkeur worden gebouwd en geëxploiteerd door een collectief
in de regio van plaatsing (bijvoorbeeld dorpsmolen)
met het oog op het landschapsbeeld uitsluitend relatief langzaam
draaiende turbines met drie rotorbladen zijn toegestaan;
daarbij zal in het kader van het welstandsbeleid gestreefd wor
den naar gedekte kleuren;
aan alle eisen en voorwaarden op basis van het milieubeleid kan
worden voldaan (geluid, schittering, storing radioverkeer en
dergelijke)
Tevens stelt het college voor om uit te spreken dat:
1. wordt meegewerkt aan één lijnvormige cluster ten zuiden van
Akkrum, overeenkomstig de aanwijzigingen op de "ontwikkelings-
kaart" mits wordt voldaan aan alle criteria zoals hiervoor zijn
genoemd en met het oog op het maatschappelijk draagvlak wordt
gestreefd naar een zo breed mogelijke collectieve deelname van
inwoners van onze gemeente;
2. na realisatie van de onder 1 bedoelde cluster een evaluatie
wordt opgesteld waarin alle aspecten zoals duurzame energie,
landschap en gevolgen voor de omgeving aan de orde komen.
3. pas na besluitvorming door de gemeenteraad op basis van de evalu
atie een locatie in het noordelijk deel van onze gemeente wordt
aangewezen voor een tweede cluster, waarbij zo nodig criteria
kunnen worden aangescherpt; -
de locatie van deze lijnvormige cluster wordt niet op voorhand
vastgelegd maar zal plaatsvinden op basis van een locatie-onder
zoek aan de hand van de op dat moment beschikbare gegevens
In het bijgaande voorstel voor wijziging van de voorschriften heeft
dit alles de volgende gevolgen gehad:
in artikel 21 (algemene vrijstelling) is lid 6 geschrapt en
tevens is artikel 22 (wijzigingsbevoegdheid) lid 12 aangepast in
de hiervoor beschreven zin.
RAVOORVPB/WWR/ONTW/AKKERMAR/4