- 6 -
financieel uitvoerbaar is en anderzijds voldoende draagvlak krijgt.
Want laten we niet vergeten, ook de vaststelling en goedkeuring van
een landinrichtingsplan is gebonden aan procedures. Ook de gemeente
raad is als direct-betrokkene betrokken bij de procedures. En alle
indieners van een zienswijze kunnen ook actief betrokken raken bij de
discussie over de inrichtingsvarianten.
Een veel striktere bestemming (bijvoorbeeld grasland of weidevogelge-
bied) zou de raad wel kunnen vaststellen maar dan dient de raad in
het plan aan tegeven hoe deze bestemming wordt gerealiseerd.
Er bestaat geen zekerheid meer dat de Landinrichtingscommissie een
dergelijk plan zal opstellen en uitvoeren. Er bestaat ook helemaal
geen zekerheid dat het Rijk en de Provincie hun beleidsplannen, waar
aan getoetst moet worden, zullen aanpassen. In die beleidsplannen
worden ook andere natuurtypen dan grasland beoogd.
De raad zal dan, zoals de Commissie van Overleg de gemeente al voor
hield, rekening moeten houden met onthouding van goedkeuring en lange
beroepsprocedures
Tevens zal de raad er rekening mee moeten houden dat de hele proce
dure opnieuw doorlopen dient te worden waarbij wettelijke aanwij
zingen de beleidsruimte van de raad nog eens ernstig kunnen beperken.
Niet vergeten mag worden dat er al fors is geïnvesteerd in het gebied
en dat er al allerlei afspraken liggen.
Het feitelijke resultaat zal zijn een lange periode van onzekerheid.
Het voorbereidingstraject voor de landinrichting wordt gefrusteerd,
want de gemeente zal formeel alle andere ontwikkelingen dan grasland
moeten afwijzen.
De geloofwaardigheid naar de boeren in het gebied, die worden op-ge
scheept met uitstel, lange procedures en onzekerheid, komt ter dis
cussie.
De uitbreiding van het water in de Suderburd en daarmee de uitbrei
dingsmogelijkheden voor de recreatie komen ernstig in gevaar. De
inbreng van de gemeente in de discussie en het overleg zal zijn waar
de verliezen.
Kortom: de raad heeft het recht om de bestemming vast te leggen maar
heeft dan tevens de plicht om de gevolgen daarvan te overzien en
daarvan de verantwoordelijkheid te dragen.
Thema 4. Woonschepen en kamperen.
De beleidsnotities over deze onderwerpen maken wel onderdeel uit van
het plan. Door verwijzing in de voorschriften vormen ze het beleidska
der voor aanlegvergunningen, vrijstellingen en wijzigingen.
Mede gelet op de ingediende zienswijzen en de toelichting daarop
tijdens de hoorzitting, hebben wij de overtuiging dat ons voorstel
acceptabel is voor de betrokkenen, dat hun bestaande rechten goed
zijn veilig gesteld en dat wij in de toekomst door goede samenspraak
en binnen de beleidsmarges vernieuwing en kwaliteitsverbetering kun
nen bereiken.
Daar waar in de commissie Wonen, Werken en Milieu nog gesproken is
over een ligplaats voor een recreatievaartuig (lengte maximaal 20
meter), hebben wij aansluiting gezocht bij het onderscheid tussen
recreatievaart en beroepsvaart overeenkomstig het "Binnenvaart Poli-
tiereglement"In de tot nu toe vigerende landschapsverordening was
deze grens niet gedefinieerd.
RAV00R.VPB/WWR/ONTW/AKKERMAR/6