- 6 - financieel uitvoerbaar is en anderzijds voldoende draagvlak krijgt. Want laten we niet vergeten, ook de vaststelling en goedkeuring van een landinrichtingsplan is gebonden aan procedures. Ook de gemeente raad is als direct-betrokkene betrokken bij de procedures. En alle indieners van een zienswijze kunnen ook actief betrokken raken bij de discussie over de inrichtingsvarianten. Een veel striktere bestemming (bijvoorbeeld grasland of weidevogelge- bied) zou de raad wel kunnen vaststellen maar dan dient de raad in het plan aan tegeven hoe deze bestemming wordt gerealiseerd. Er bestaat geen zekerheid meer dat de Landinrichtingscommissie een dergelijk plan zal opstellen en uitvoeren. Er bestaat ook helemaal geen zekerheid dat het Rijk en de Provincie hun beleidsplannen, waar aan getoetst moet worden, zullen aanpassen. In die beleidsplannen worden ook andere natuurtypen dan grasland beoogd. De raad zal dan, zoals de Commissie van Overleg de gemeente al voor hield, rekening moeten houden met onthouding van goedkeuring en lange beroepsprocedures Tevens zal de raad er rekening mee moeten houden dat de hele proce dure opnieuw doorlopen dient te worden waarbij wettelijke aanwij zingen de beleidsruimte van de raad nog eens ernstig kunnen beperken. Niet vergeten mag worden dat er al fors is geïnvesteerd in het gebied en dat er al allerlei afspraken liggen. Het feitelijke resultaat zal zijn een lange periode van onzekerheid. Het voorbereidingstraject voor de landinrichting wordt gefrusteerd, want de gemeente zal formeel alle andere ontwikkelingen dan grasland moeten afwijzen. De geloofwaardigheid naar de boeren in het gebied, die worden op-ge scheept met uitstel, lange procedures en onzekerheid, komt ter dis cussie. De uitbreiding van het water in de Suderburd en daarmee de uitbrei dingsmogelijkheden voor de recreatie komen ernstig in gevaar. De inbreng van de gemeente in de discussie en het overleg zal zijn waar de verliezen. Kortom: de raad heeft het recht om de bestemming vast te leggen maar heeft dan tevens de plicht om de gevolgen daarvan te overzien en daarvan de verantwoordelijkheid te dragen. Thema 4. Woonschepen en kamperen. De beleidsnotities over deze onderwerpen maken wel onderdeel uit van het plan. Door verwijzing in de voorschriften vormen ze het beleidska der voor aanlegvergunningen, vrijstellingen en wijzigingen. Mede gelet op de ingediende zienswijzen en de toelichting daarop tijdens de hoorzitting, hebben wij de overtuiging dat ons voorstel acceptabel is voor de betrokkenen, dat hun bestaande rechten goed zijn veilig gesteld en dat wij in de toekomst door goede samenspraak en binnen de beleidsmarges vernieuwing en kwaliteitsverbetering kun nen bereiken. Daar waar in de commissie Wonen, Werken en Milieu nog gesproken is over een ligplaats voor een recreatievaartuig (lengte maximaal 20 meter), hebben wij aansluiting gezocht bij het onderscheid tussen recreatievaart en beroepsvaart overeenkomstig het "Binnenvaart Poli- tiereglement"In de tot nu toe vigerende landschapsverordening was deze grens niet gedefinieerd. RAV00R.VPB/WWR/ONTW/AKKERMAR/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 9