- 7 -
worden gevolgd en dat de optie van het onder water zetten ook in het be
stemmingsplan buitengebied moet worden opgenomen. De reikwijdte, de
planhorizon van dit bestemmingsplan is ongeveer 10 jaar. Het zwaarwegen
de advies van de artikel 10 commissie is dat dit onderwerp nog onvol
doende is afgewogen om in een wijzigingsprocedure mee te nemen.
Het voorstel om de hoogte van het toiletgebouwtje, dat mogelijk op het
baggerdepot komt, te beperken tot 5 meter wordt door het college overge
nomen
Voor het strandpaviljoen wordt een hoogte van 5 meter aagegeven. Dat is
de goothoogte. Met alleen het aangeven van de goothoogte wordt de moge
lijkheid geboden met een, in het kader van de welstand, architectonisch
goed plan te komen.
Er is voorgesteld bij de vrijstelling van de gebruiksvoorschriften het
woordje "mede" te vervallen. Het college neemt dit niet over omdat het
de bedoeling is dat zowel het bestemmingsplan als de daaruit voortvloei
ende beleidsnotities moeten leiden tot de beoordeling van concrete ge
vallen.
Bij het onderdeel "railverkeer" is de hoogte van 15 meter gerekend vanaf
het maaiveld.
Het college voelt er niet voor het kamperen overal toe te staan. Bij een
te grote verdunning is het moeilijker de kwaliteitseisen te handhaven.
Het college neemt het voorstel over om de lengte van recreatieve sche
pen, die bij woonschepen kunnen worden aangelegd, te beperken tot 15 me
ter. Op formulering op pagina 31, betreffende recreatief gebruik, ver
schilt van die op pagina 10. Dat zal worden rechtgetrokken.
De omschrijving op pagina 73 over de solitaire windmolens is niet hele
maal duidelijk. Het college stelt voor in de toelichting duidelijk te
maken dat het er om gaat dat in de omgeving van investeerders, eigenaren
solitaire windmolens gebouwd kunnen worden. Zo wordt een voldoende
draagvlak gecreëerd.
Voor een goed begrip wil hij graag allereerst een paar hoofdlijnen
schetsen.
Enkele jaren geleden werd er niejjw rijksbeleid geformuleerd om de
achteruitgang van de natuurgebieden in ons land te keren. Achteruitgang
die het gevolg is van versnippering, verdroging, vermesting en verzuring.
Het beleid is gericht op zowel verbetering van de inrichting van de
gebieden als op uitbreiding en afronding. Uitbreiding vooral door de
aankoop van landbouwgronden. Om dit in goede banen te leiden is het
instrument van de Relatienota ontwikkeld. Dit beleid wordt kamerbreed ge
steund.
Bij de realisering speelt de provincie een belangrijke rol. Over de inzet
van de Relatienota is in Friesland v,eel te doen geweest. De taakstelling
is tenslotte in het streekplan vastgelegd. Ook de streekplanuitwerking
voor de "Blauwe zone" borduurt daar op voort.
Daarnaast wordt ook de inzet van boeren bij natuurbeheer steeds beter
geregeld. Inzet zowel op boerengrond als in natuurterreinen.
In het licht hiervan moeten we ook de natuur-bestemming van De Burd zien.
Achtergrond is daarbij de wens tot versterking van het natuurgebied Alde
FeanenHet natuurtype daarvan wordt samenvattend aangeduid als
"laagveenmoerascomplex"Deze natuurwaarden, vergelijkbaar met De Wieden
en Weerribben in noordwest-Overijssel en dichterbij de Deelen staan
internationaal hoog aangeschreven. Vandaar dat er in het Natuurbe
leidsplan veel aandacht aan wordt geschonken.
Als vervolg op de aanwijzing als relatienota-reservaatsgebied is al veel
geïnvesteerd door het uitkopen van agrarische bedrijven in de gehele
Burd.
De bedrijven die blijven zitten worden niet gedwongen tot verplaatsing.
Aan de andere kant zijn de ontwikkelingsmogelijkheden beperkt. Daar staat
Not2402.doe