- 7 - worden gevolgd en dat de optie van het onder water zetten ook in het be stemmingsplan buitengebied moet worden opgenomen. De reikwijdte, de planhorizon van dit bestemmingsplan is ongeveer 10 jaar. Het zwaarwegen de advies van de artikel 10 commissie is dat dit onderwerp nog onvol doende is afgewogen om in een wijzigingsprocedure mee te nemen. Het voorstel om de hoogte van het toiletgebouwtje, dat mogelijk op het baggerdepot komt, te beperken tot 5 meter wordt door het college overge nomen Voor het strandpaviljoen wordt een hoogte van 5 meter aagegeven. Dat is de goothoogte. Met alleen het aangeven van de goothoogte wordt de moge lijkheid geboden met een, in het kader van de welstand, architectonisch goed plan te komen. Er is voorgesteld bij de vrijstelling van de gebruiksvoorschriften het woordje "mede" te vervallen. Het college neemt dit niet over omdat het de bedoeling is dat zowel het bestemmingsplan als de daaruit voortvloei ende beleidsnotities moeten leiden tot de beoordeling van concrete ge vallen. Bij het onderdeel "railverkeer" is de hoogte van 15 meter gerekend vanaf het maaiveld. Het college voelt er niet voor het kamperen overal toe te staan. Bij een te grote verdunning is het moeilijker de kwaliteitseisen te handhaven. Het college neemt het voorstel over om de lengte van recreatieve sche pen, die bij woonschepen kunnen worden aangelegd, te beperken tot 15 me ter. Op formulering op pagina 31, betreffende recreatief gebruik, ver schilt van die op pagina 10. Dat zal worden rechtgetrokken. De omschrijving op pagina 73 over de solitaire windmolens is niet hele maal duidelijk. Het college stelt voor in de toelichting duidelijk te maken dat het er om gaat dat in de omgeving van investeerders, eigenaren solitaire windmolens gebouwd kunnen worden. Zo wordt een voldoende draagvlak gecreëerd. Voor een goed begrip wil hij graag allereerst een paar hoofdlijnen schetsen. Enkele jaren geleden werd er niejjw rijksbeleid geformuleerd om de achteruitgang van de natuurgebieden in ons land te keren. Achteruitgang die het gevolg is van versnippering, verdroging, vermesting en verzuring. Het beleid is gericht op zowel verbetering van de inrichting van de gebieden als op uitbreiding en afronding. Uitbreiding vooral door de aankoop van landbouwgronden. Om dit in goede banen te leiden is het instrument van de Relatienota ontwikkeld. Dit beleid wordt kamerbreed ge steund. Bij de realisering speelt de provincie een belangrijke rol. Over de inzet van de Relatienota is in Friesland v,eel te doen geweest. De taakstelling is tenslotte in het streekplan vastgelegd. Ook de streekplanuitwerking voor de "Blauwe zone" borduurt daar op voort. Daarnaast wordt ook de inzet van boeren bij natuurbeheer steeds beter geregeld. Inzet zowel op boerengrond als in natuurterreinen. In het licht hiervan moeten we ook de natuur-bestemming van De Burd zien. Achtergrond is daarbij de wens tot versterking van het natuurgebied Alde FeanenHet natuurtype daarvan wordt samenvattend aangeduid als "laagveenmoerascomplex"Deze natuurwaarden, vergelijkbaar met De Wieden en Weerribben in noordwest-Overijssel en dichterbij de Deelen staan internationaal hoog aangeschreven. Vandaar dat er in het Natuurbe leidsplan veel aandacht aan wordt geschonken. Als vervolg op de aanwijzing als relatienota-reservaatsgebied is al veel geïnvesteerd door het uitkopen van agrarische bedrijven in de gehele Burd. De bedrijven die blijven zitten worden niet gedwongen tot verplaatsing. Aan de andere kant zijn de ontwikkelingsmogelijkheden beperkt. Daar staat Not2402.doe

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 22