- 3 -
Artikel 8.
Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbe
scheiden van de gemeentelijke organen die nog niet naar de archiefbe
waarplaats zijn overgebracht voorschriften vast.
Artikel 9.
Burgemeester en wethouders doen tenminste eenmaal per twee jaar aan
de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering
van artikel 30 van de wet.
HOOFDSTUK IV.
HET BEHEER VAN DE ARCHIEFBEWAARPLAATS
Artikel 10.
Onder de bevelen van burgemeester en wethouders is de gemeentesecreta
ris belast met het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende
archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.
Burgemeester en wethouders kunnen ter ondersteuning van de secretaris
hierin een deskundige aanwijzen die in het bezit is van een diploma
archivestiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.
Artikel 11.
Hij is bevoegd om in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden en
documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of
personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale ge
schiedenis van belang kan worden geacht.
Artikel 12.
Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in
de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, ver
richt de gemeentesecretaris desgevraagd onderzoek in de door hem
beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve
van gemeente. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek gegevens alsmede
afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen.
Artikel 13.
Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in
de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, is de
gemeentesecretaris bevoegd ten behoeve van derden onderzoek te doen
in de archiefbewaarplaats berustende archieven en verzamelingen. Hij
verstrekt daaruit aan een ieder die zulks verzoekt afbeeldingen,
afschriften, uittreksels of bewerkingen.
BSARC.VER/0/IZ/B0SMAS/3