Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer moet marktgericht en bedrijfsmatig functioneren. De schaarse bus
verbindingen die er in onze gemeente zijn moeten in stand blijven; daarnaast zou, in overleg met
anderen, bezien moeten worden op welke wijze minimale voorzieningen, met name in de relatie
Terherne-Akkrum en Warten-Grou, tot stand kunnen worden gebracht.
Goede overstapmogelijkheden en aansluiting tussen verschillende vormen van vervoer zijn
noodzakelijk. Veiligheid en goede voorzieningen voor transport zoals fietsenstallingen en
parkeerterreinen kunnen het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren.
Taxivervoer kan een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van stedelijke centra en landelijke
gebieden; in het laatste geval kan het ook gaan om vervanging van zgn. stille lijnen van het
openbaar vervoer in de avonduren. Initiatieven voor treintaxi's, regiotaxi's ed. verdienen
ondersteuning.
De gemeente bevordert fietsverkeer door aanleg en onderhoud van fietspaden, door korte en
rechtstreekse routes, stallingsmogelijkheden en door bij de aanleg van nieuwe wijken of
herinrichting van bestaande wijken van meet af aan rekening te houden met fietsvoorzieningen.
8. Openbare Orde en Veiligheid.
Politie
Het is wenselijk dat de gemeenteraad invloed kan uitoefenen op de vaststelling van het lokaal
beleidsplan voor de politie. Een kerntaak van de lokale overheid is de zorg voor de veiligheid van
de burgers in onze gemeente. Een nieuwe portefeuille Openbare Veiligheid zou hiervoor ingesteld
kunnen worden.
Rampenbestrijding
De gemeenteraad spreekt uit prioriteit toe te kennen aan een adequate rampenbestrijdings
organisatie. De evaluatieverslagen van de (grootschalige) oefeningen in het kader van de rampen
bestrijding worden ter kennis van de gemeenteraadsleden in de betreffende raadscommissie
gebracht.
Grou, april 1998.
Bijlage: aandachtspuntenlijst.
Grou, 27 maart 1998
10
COt.1 .F.r.FPPnOR AMMA GEMF.F.NTF. ROARNSTF.RHIM 1998-20(12