Openbaar vervoer Het openbaar vervoer moet marktgericht en bedrijfsmatig functioneren. De schaarse bus verbindingen die er in onze gemeente zijn moeten in stand blijven; daarnaast zou, in overleg met anderen, bezien moeten worden op welke wijze minimale voorzieningen, met name in de relatie Terherne-Akkrum en Warten-Grou, tot stand kunnen worden gebracht. Goede overstapmogelijkheden en aansluiting tussen verschillende vormen van vervoer zijn noodzakelijk. Veiligheid en goede voorzieningen voor transport zoals fietsenstallingen en parkeerterreinen kunnen het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. Taxivervoer kan een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van stedelijke centra en landelijke gebieden; in het laatste geval kan het ook gaan om vervanging van zgn. stille lijnen van het openbaar vervoer in de avonduren. Initiatieven voor treintaxi's, regiotaxi's ed. verdienen ondersteuning. De gemeente bevordert fietsverkeer door aanleg en onderhoud van fietspaden, door korte en rechtstreekse routes, stallingsmogelijkheden en door bij de aanleg van nieuwe wijken of herinrichting van bestaande wijken van meet af aan rekening te houden met fietsvoorzieningen. 8. Openbare Orde en Veiligheid. Politie Het is wenselijk dat de gemeenteraad invloed kan uitoefenen op de vaststelling van het lokaal beleidsplan voor de politie. Een kerntaak van de lokale overheid is de zorg voor de veiligheid van de burgers in onze gemeente. Een nieuwe portefeuille Openbare Veiligheid zou hiervoor ingesteld kunnen worden. Rampenbestrijding De gemeenteraad spreekt uit prioriteit toe te kennen aan een adequate rampenbestrijdings organisatie. De evaluatieverslagen van de (grootschalige) oefeningen in het kader van de rampen bestrijding worden ter kennis van de gemeenteraadsleden in de betreffende raadscommissie gebracht. Grou, april 1998. Bijlage: aandachtspuntenlijst. Grou, 27 maart 1998 10 COt.1 .F.r.FPPnOR AMMA GEMF.F.NTF. ROARNSTF.RHIM 1998-20(12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 14