3 c. Sociale Zaken (blz. 7) Gebleken is dat op de persoon toegesneden maatwerk in het kader van het minimabeleid (bijvoorbeeld door het toekennen van bijzondere bijstand) erg effectief kan zijn. De toekenning van bijzondere bijstand aan groepen, zoals in uw programma bedoeld, kent een aantal minder positieve effecten die het mijns inziens rechtvaardigen eerst beide vormen van minimabeleid op een rijtje te zetten alvorens daarover besluiten te nemen. d. Volkshuisvesting (blz. 8). Binding aan "de provinciale plannen" zoals u schrijft lijkt, zeker in dit stadium, prematuur. De door u bedoelde plannen zijn nog niet afgeprocedeerd. Wel is duidelijk dat een drastische vermindering van het bouwvolume het gevolg zou zijn. Realisering van het door de raad vastgestelde Volkshuisvestingsplan, waaronder het bouwen in de kleine kernen, zou daardoor in gevaar komen. Daarnaast heeft het bouwen van woningen direkt effekt op de uitkeringshoogte van het Gemeentefonds. Het niet kunnen bouwen van het in het Volkshuisvestingsplan geraamde aantal woningen stelt de gemeente voor grote financiële problemen. Ik geef u in overweging in de tekst op te nemen dat u het Volkshuisvestingsplan onverkort wenst uit te voeren. e. Verkeer en vervoer (blz. 10). Marktwerking is in het algemeen geen slecht uitgangspunt; wanneer echter alleen dit uitgangspunt bepalend is voor de toekomst van ons openbaar (bus) vervoer dan ziet het er niet best uit. De schaarse busverbindingen die wij in onze gemeente kennen dienen mijns inziens in stand te blijven. Daarnaast zou, in overleg met anderen, bezien moeten worden op welke wijze minimale voorzieningen met name in de relatie Terherne - Akkrum en Warten - Grou tot stand kunnen worden gebracht Ik geef u in overweging uw tekst in deze geest te wijzigen. f. Openbare orde en Veiligheid. Uw eerste zin is een open deur; de gemeenteraad oefent reeds jaren invloed uit op de vaststelling van het politiebeleidsplan voor het district Midden-Friesland (gemeenten Leeuwarden en Boarnsterhim) middels de behandeling ervan in de raadscommissie. U stelt dat beter toezicht op de sluitingstijden van uitgaansgelegenheden in de gemeente noodzakelijk is. Het bespreken van uw wens in de raadscommissie lijkt mij zinvol, wij kunnen dan vaststellen welke positie de raad wil toekennen aan de uitgaansgelegenheden in onze gemeente. Vervolgens kunnen we bespreken wie waarvoor verantwoordelijkheid draagt (horeca-ondernemer/ gemeentebestuur/politie/justitie/etcVervolgens kan in de lokale driehoek de politie-inzet worden vastgesteld. De stelling dat beter politietoezicht "noodzakelijk" is komt bij mij nogal ongenuanceerd over en zal, op deze wijze gesteld, een hoog (gemeentelijk) prijskaartje kennen. Aandachtspuntenlij st Ik krijg de indruk, dat uw discussie over de 10 genoemde punten niet geheel is afgerond, daarom onthoud ik mij in dit stadium van een oordeel daarover Wel merk ik met betrekking tot punt 4 op dat het mijns inziens verstandig zou zijn een nieuwe portefeuille "openbare veiligheid" in te stellen. Dit zou, zoals ik dat zie, een brede portefeuille zijn met raakvlakken op allerlei beleidsterreinen. In verband met de toenemende bestuurlijk/politieke belangstelling voor het thema "openbare veiligheid" geef ik u in overweging (wanneer het college aanstonds de portefeuilles verdeelt) in uw discussie ter voorbereiding op die verdeling te overwegen deze nieuwe PRUGHAMMAIHO;

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 19