3
c. Sociale Zaken (blz. 7)
Gebleken is dat op de persoon toegesneden maatwerk in het kader van het
minimabeleid (bijvoorbeeld door het toekennen van bijzondere bijstand)
erg effectief kan zijn. De toekenning van bijzondere bijstand aan
groepen, zoals in uw programma bedoeld, kent een aantal minder
positieve effecten die het mijns inziens rechtvaardigen eerst beide
vormen van minimabeleid op een rijtje te zetten alvorens
daarover besluiten te nemen.
d. Volkshuisvesting (blz. 8).
Binding aan "de provinciale plannen" zoals u schrijft lijkt, zeker in
dit stadium, prematuur. De door u bedoelde plannen zijn nog niet
afgeprocedeerd. Wel is duidelijk dat een drastische vermindering van
het bouwvolume het gevolg zou zijn. Realisering van het door de raad
vastgestelde Volkshuisvestingsplan, waaronder het bouwen in de
kleine kernen, zou daardoor in gevaar komen.
Daarnaast heeft het bouwen van woningen direkt effekt op de
uitkeringshoogte van het Gemeentefonds. Het niet kunnen bouwen van het
in het Volkshuisvestingsplan geraamde aantal woningen stelt de gemeente
voor grote financiële problemen.
Ik geef u in overweging in de tekst op te nemen dat u het
Volkshuisvestingsplan onverkort wenst uit te voeren.
e. Verkeer en vervoer (blz. 10).
Marktwerking is in het algemeen geen slecht uitgangspunt; wanneer
echter alleen dit uitgangspunt bepalend is voor de toekomst van ons
openbaar (bus) vervoer dan ziet het er niet best uit. De schaarse
busverbindingen die wij in onze gemeente kennen dienen mijns inziens in
stand te blijven.
Daarnaast zou, in overleg met anderen, bezien moeten worden op welke
wijze minimale voorzieningen met name in de relatie Terherne - Akkrum
en Warten - Grou tot stand kunnen worden gebracht
Ik geef u in overweging uw tekst in deze geest te wijzigen.
f. Openbare orde en Veiligheid.
Uw eerste zin is een open deur; de gemeenteraad oefent reeds jaren
invloed uit op de vaststelling van het politiebeleidsplan voor het
district Midden-Friesland (gemeenten Leeuwarden en Boarnsterhim)
middels de behandeling ervan in de raadscommissie.
U stelt dat beter toezicht op de sluitingstijden van
uitgaansgelegenheden in de gemeente noodzakelijk is.
Het bespreken van uw wens in de raadscommissie lijkt mij zinvol, wij
kunnen dan vaststellen welke positie de raad wil toekennen aan de
uitgaansgelegenheden in onze gemeente. Vervolgens kunnen we bespreken
wie waarvoor verantwoordelijkheid draagt (horeca-ondernemer/
gemeentebestuur/politie/justitie/etcVervolgens kan in de lokale
driehoek de politie-inzet worden vastgesteld.
De stelling dat beter politietoezicht "noodzakelijk" is komt bij mij
nogal ongenuanceerd over en zal, op deze wijze gesteld, een hoog
(gemeentelijk) prijskaartje kennen.
Aandachtspuntenlij st
Ik krijg de indruk, dat uw discussie over de 10 genoemde punten niet geheel is
afgerond, daarom onthoud ik mij in dit stadium van een oordeel daarover
Wel merk ik met betrekking tot punt 4 op dat het mijns inziens verstandig zou
zijn een nieuwe portefeuille "openbare veiligheid" in te stellen. Dit zou,
zoals ik dat zie, een brede portefeuille zijn met raakvlakken op
allerlei beleidsterreinen. In verband met de toenemende bestuurlijk/politieke
belangstelling voor het thema "openbare veiligheid" geef ik u in overweging
(wanneer het college aanstonds de portefeuilles verdeelt) in uw
discussie ter voorbereiding op die verdeling te overwegen deze nieuwe
PRUGHAMMAIHO;