- 2 -
De betreffende overhevelingsregeling is op 11 september 1997 ge
publiceerd. In principe dienden de gemeenten binnen een termijn van
zes maanden na ontvangst van het vastgestelde rekenprogramma zorg te
dragen voor de vaststelling van het Saldo Andere Voorzieningen. In
het algemeen lukte dit niet. Bij overschrijding van de aangegeven
termijn is wettelijk geen sanctie aangegeven. Overigens is over de
onderwerp reeds overleg gepleegd met de schoolbesturen in de gemeente
Boarnsterhim. Hierbij is ook aangegeven dat de afrekening binnen
een termijn van zes maanden niet gehaald zou worden.
Het afrekentraject dient plaats te vinden op grond van de bepalingen
in de overhevelingsregeling. Daarbij is door het Rijk het rekenpro
gramma VUPO beschikbaar gesteld. De afrekening dient plaats te
vinden via dit rekenprogramma. In de gemeente Boarnsterhim is er
voor gekozen de uitvoering van dit traject te laten verzorgen door
VB Accountants.
Naast de verplichte berekening via het rekenprogramma kan de gemeente
wel een keuze maken uit twee systemen van berekening.
Deze zijn:
1. de normatieve berekeningswijze. Hierbij worden de uitgaven in de
berekeningsprogramma normatief aangegeven. Normatief wil in dit
verband zeggen, volgens de cycli zoals aangegeven in het be
kostigingsstelsel. De normatieve berekening is een benadering
van de werkelijkheid.
2. De werkelijke berekeningswijze. Hierbij worden de werkelijke
uitgaven in het berekeningsprogramma aangegeven. Deze systema
tiek vergt in de uitvoerbaarheid ook meer tijd en kosten.
De inkomsten zijn bij beide systemen uiteraard hetzelfde. De vraag is
aan de orde voor welke systematiek gekozen moet worden. Wij hebben
bij de voorbereiding gekozen voor de normatieve berekeningswijze. In
eerste instantie omdat dit beter uitvoerbaar is.
De werkelijke berekeningswijze vergt veel meer dossieronderzoek.
Immers alle uitgaven over de periode 1 augustus 1985 tot 1 januari
1997 moeten geïnventariseerd worden.
Daarnaast is het vraag welke systematiek het meest redelijk is voor
de schoolbesturen. Dit is niet per definitie op basis van de werke
lijke uitgaven. Dit hangt samen met het gehanteerde beleid bij de
aanvragen op grond van artikel 74 van de WBO. Indien dit beleid
ruimhartig was in het verleden, dan kan de normatieve berekeningswij
ze nog wel eens gunstiger zijn voor de schoolbesturen.
De gemeente Boarnsterhim heeft bij de toepassing van artikel 74 van
de WBO een ruimhartig beleid gevoerd. Vandaar onze keuze voor de
normatieve berekeningswijze.
Overigens kan elk schoolbestuur - bij toepassing van de normatieve
berekeningswijze door de gemeente nog gebruik maken van de hardheids
clausule.
In dit geval dient het schoolbestuur zelf aan te tonen dat de werke
lijke uitgaven minder zijn dan de normatieve uitgaven die volgen uit
het rekenprogramma VUPO.
VREHSAV/RMD/2