heffingen in het kader van de collectieve dienstverlening;
heffingen in het kader van recreatie en vervoer,
heffingen in het kader van de individuele dienstverlening.
Algemene heffingen
Onroerende-zaakbelastingen
Zoals al eerder genoemd stellen wij ook voor 1999 voor een tariefsverlaging toe te passen van
2%. Hiermee geven wij een bijdrage aan het terugdringen van de lokale lastendruk, zoals dat de
afgelopen jaren ingezet is. Met name in de ontwikkeling van tarieven voor de onroerende-
zaakbelastingen begint het effect zich af te tekenen.
Afgezet tegen het inflatiepercentage kan worden gesproken over een lastendrukverlaging van 4%
in 1999 op dit onderdeel. Het effekt van deze voorgestelde tariefsverlaging is opgenomen in de
begroting 1999.
Onderstaande grafiek laat het verloop van de tariefsaanpassingen in de afgelopen jaren zien. Als
referentie is gekozen voor de inflatiepercentages in dezelfde periode.
Procentuele ontwikkelingen 1993 t/m 1999
1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999
Jaren
Onroerende-zaakbelasting
Inflatiepercentage
Woonforensenbelasting
In overeenstemming met ons uitgangspunt stellen wij u voor het tarief voor de
woonforensenbelasting met 2% aan te passen.
Hondenbelasting
In overeenstemming met ons uitgangspunt stellen wij u voor het tarief voor de hondenbelasting
met 2% aan te passen.
Heffingen in het kader van de collectieve dienstverlening
Afvalstoffenheffing
Het tarief voor de afvalstoffenheffing is gebaseerd op een kostendekkende exploitatie van de
beleidstaak afvalverwijdering. Ontwikkelingen in de kosten van deze beleidstaak zijn dan ook van
invloed op de tariefstelling voor de afvalstoffenheffing. Als voorbeeld kan worden genoemd de
Beleidsbegroting 1999
1-28
gemeente Boarnsterhim