2. Beleidsontwikkelingen 2.1 Sector B&S: Beleidstaak inkomensvoorziening Vorming Centrum voor Werk en Inkomen Reeds enige jaren is er discussie over een nieuwe uitvoeringsstructuur van de sociale zekerheid. Centraal in deze discussie staat de vraag welke taken in het publieke danwel in het private domein worden belegd. Het kabinet heeft in 1997 bepaald dat de drie uitvoeringskolommen (sociale diensten, arbeidsvoorziening en uitvoeringsinstellingen) moeten samenwerken in front-offices: de Centra voor Werk en Inkomen (CWI). Ook in onze gemeente wordt de vorming van een CWI voorbereid, net als in 16 andere Friese gemeenten. In het regeerakkoord is opgenomen dat alle publieke taken in het CWI-loket worden gepositioneerd. Onduidelijkheid bestaat nog over de vraag welke taken in het CWI moeten worden uitgevoerd. Het Besluit Samenwerking Werk en Inkomen (SWI) van 1997 gaat er vanuit dat alleen de administratieve intake dient plaats te vinden in het CWI; het regeerakkoord spreekt van de totale claimbeoordeling (aanvraagbehandeling). De gemeenten zouden hiertoe een wettelijk mandaat dienen te verlenen aan een CWI. Voor de taken die niet tot het publieke domein behoren zijn er diverse alternatieven. De gemeentelijke sociale dienst kan deze taken zelf uitvoeren, een aantal taken kan eveneens worden overgeheveld naar het CWI danwel worden uitgevoerd in een regionale back-office of worden geprivatiseerd. Voordat keuzes kunnen worden gemaakt moet eerst vanuit het rijk helderheid worden geschapen over de zeggenschap over de CWI's. Wij zullen hierover nog met nadere voorstellen komen. Beleidstaak werkgelegenheid Wet inschakeling werkzoekenden De invoering van de Wet inschakeling werkzoekenden (Wiw) en het werkfonds per 1 januari 1998 biedt ons instrumenten en middelen om ook langdurig werklozen te helpen hun afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen door middel van trajecten van educatie, scholing en werkervaring. Met ingang van 1 juli 1998 hebben wij met de invoering van de Wet Reïntegratie Gehandicapten (Rea) ook instrumenten en middelen verkregen om arbeidsgehandicapten te ondersteunen bij de reïntegratie naar werk. Voor langdurig werklozen en arbeidsgehandicapten voor wie regulier werk (vooralsnog) niet te realiseren is zullen wij in 1999 een bemiddelingspunt naar vrijwilligerswerk inrichten, als voortraject naar werk danwel voorkoming van maatschappelijk isolement. De mogelijkheden voor het aanbieden van gesubsidieerd werk worden door ons optimaal benut door het uitvoeren van de Melkert 1 regeling en het realiseren van Wiw- en Rea- werkervaringsplaatsen en Wiw-dienstbetrekkingen. Beleidstaak zorg Bijzondere bijstand Het beleid ten aanzien van bijzondere bijstand, armoedebestrijding en minima heeft ook voor de komende jaren onze bijzondere aandacht. De inspanningen om de doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken zijn succesvol. Wij verwachten dat het effect hiervan zal leiden tot hogere uitgaven op deze terreinen. Ook door het rijk wordt deze ontwikkeling onderkend. Via het gemeentefonds zullen de komende jaren extra middelen worden toegekend om deze ontwikkeling te kunnen opvangen. In de begroting 1999 hebben wij deze middelen voorshands gereserveerd binnen de beleidstaak algemene uitkering. Beleidsbegroting 1999 1-7 gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 6