openbare basisscholen in onze gemeente. Als verzelfstandigd schoolbestuur zal de
bestuurscommissie gaan "besturen op hooflijnen". De taken en bevoegdheden van de commissie
zijn vastgelegd in de "Verordening bestuurscommissie openbaar onderwijs".
Per 1 augustus 1998 is een bovenschools managementteam ingesteld (bestaande uit drie
bovenschoolse directeuren) dat zorg draagt voor het dagelijks management van de bestuurlijke
bevoegdheden. Alle betrokkenen (gemeente, personeel, ouders) zullen moeten wennen aan de
veranderingen. Door de zorgvuldige voorbereiding is echter sprake van een gedegen basis voor
de toekomst.
De financiële vertaling is opgenomen in de begroting. Het stafbureau openbaar basisonderwijs
wordt omwille van eenduidigheid, herkenbaarheid en kosten en procesbeheer extern gehuisvest.
Ook de twee ambtelijke medewerkers die het bovenschools managementteam en de
bestuurscommissie gaan adviseren en ondersteunen zullen hun werkzaamheden daar verrichten.
Daarnaast zal de gemeentelijke dienstverlening op een aantal gebieden worden gecontinueerd.
Daartoe is een 'overdrachtconvenant1 tussen het college (het huidige bevoegd gezag) en de
commissie (het toekomstig bevoegd gezag) in voorbereiding. Wij hebben er het volste
vertrouwen in dat de bestaande constructieve werkverhoudingen ook in de nieuwe,
verzelfstandigde situatie zullen blijven bijdragen aan een actief en kwalitatief hoogwaardig
openbaar onderwijs in onze gemeente.
Lokaal onderwijsbeleid
Lokaal onderwijsbeleid is een breed begrip en omvat een aantal deelterreinen zoals de
huisvesting, achterstandenbeleid, onderwijs in allochtone levende talen, leerplicht/RMC,
leerlingenvervoer, schoolbegeleiding en volwasseneneducatie. De aandacht voor deze
deelterreinen kan per gemeente verschillend zijn afhankelijk van de problematiek. Onderstaand
wordt aandacht besteed aan een aantal deelterreinen.
Huisvesting basis- en voortgezet onderwijs
Vanaf 1 januari 1997 zijn de taken en de geldmiddelen overgeheveld naar de gemeente. Elk jaar
wordt een Programma opgesteld voor de te realiseren huisvestingsvoorzieningen. In 1998 is de
nota "De onderhuisvesting in meerjarenperspectief opgesteld. Hierin is de behoefte aan
gewenste huisvestingsvoorzieningen in een periode van 10 jaren opgenomen.
De nota is een instrument om te komen tot huisvestingsbeleid op langere termijn en kan onderdeel
zijn van integraal gemeentelijk accommodatiebeleid. Het op gemeentelijk niveau afstemmen van
accommodatiebeleid zal leiden tot een efficiënte bestemming van de gebouwen en zeer zeker ook
tot kostenbesparing. Bij de aanbieding van het Programma Huisvesting 1999 zullen wij aandacht
besteden aan deze integrale benadering. Daarnaast zal u binnenkort een gewijzigde verordening
huisvestingsvoorzieningen worden aangeboden. Aanpassing van de verordening is noodzakelijk
in verband met nieuwe ontwikkelingen zoals klassenverkleining en de komst van computers.
In deze begroting hebben wij voor noodzakelijke investeringen voor onderwijshuisvesting een
krachtige impuls gegeven. In het investeringsplan 1999 is een bedrag opgenomen van
/2.750.000voor het programma 1999-2000. Ook voor de jaren daarna is geld uitgetrokken ten
bedrage van 2.000.000,=.
Gemeentelijk Onderwijs- Achterstandenbeleid (GOA)
In 1998 is een startnota opgesteld inzake het GOA. De nota is inmiddels besproken met de
schoolbesturen. In 1999 zullen wij uw raad hiervoor voorstellen doen.
Leerlingenvervoer
Met betrekking tot het leerlingenvervoer is ook voor 1999 sprake van een toename van de kosten.
Door de ontwikkeling Weer Samen Naar School zal op de reguliere basisscholen meer zorg
Beleidsbegroting 1999
1-10
gemeente Boarnsterhim