1 GEMEENTE BOARNSTERHIM TOELICHTING Vergadering: 17 november 1998. Onderwerp: Besluit tot uitvoering Staandemast-route Grou- Leeuwarden (overkoepelende titel) Agendapunt Portefeuillehouder Y. Dijkstra 1Samenvatting Bij overeenkomst van 24 april 1996 hebben Provinciale Staten en de Gemeenteraden van Boarnsterhim en Leeuwarden de Stuurgroep Vaarverbinding Akkrum-Grou-Leeuwarden ingesteld. De Stuurgroep heeft eind vorig jaar de voorbereiding van de uitvoering van een nieuwe, volwaardige Staandemast-route tussen Grou en Leeuwarden (via Wergea) op zich genomen. Op 10 september 1998 heeft de Stuurgroep het technisch plan en de ontwerp-uitvoeringsovereenkomst aan de partijen aangeboden. Het technisch plan bevat de technische uitwerking van de gekozen uitvoeringsvariant van de Staandemast-route. Voor dit plan bestaat financiële dekking. In de ontwerp- uitvoeringsovereenkomst zijn de afspraken tussen en de verantwoordelijkheden van de partijen met betrekking tot de uitvoering van de verschillende projectonderdelen vastgelegd. In vier financiële overeenkomsten zijn de bijdragen van partijen in onder andere de kosten van de Staandemast-route vastgelegd. De partijen wordt nu gevraagd het besluit tot de uitvoering van de Staandemast-route Grou-Leeuwarden te nemen, in te stemmen met de organisatie van de uitvoering en in te stemmen (voorzover nodig) met de gevraagde bijdrage in de kosten. 2. Voorgeschiedenis In 1995 hebben Provinciale Staten de Streekplanuitwerking Blauwe Zone vastgesteld. Hierin is de mogelijkheid van een alternatieve Staandemast-route voor de kleinere recreatievaart opgenomen. Deze route loopt vanaf Akkrum via Grou en Wergea naar Leeuwarden. Op 24 april 1996 werd in Wergea door de provincie en de gemeenten Boarnsterhim en Leeuwarden een overeenkomst getekend, waarin het gezamenlijk streven om de alternatieve Staandemast-route te realiseren -als inspanningsverplichting- werd vastgelegd. De Stuurgroep Vaarverbinding Akkrum-Grou-Leeuwarden werd ingesteld en belast met de voorbereiding. Zij werd voortdurend -in positieve zin- geconfronteerd met nieuwe ontwikkelingen. Uiteindelijk kwam daardoor de mogelijkheid van het realiseren van een nieuwe, volwaardige Staandemast-route tussen Grou en Leeuwarden binnen bereik. In de loop van 1997 werden bestuurlijke afspraken gemaakt over de uitvoering van de kunstwerken in het kader van de ombouw van de N31 Drachten/Nijega-Leeuwarden, over de aanleg van de Vinex-iocatie Hempens-Teerns ten zuiden van Leeuwarden (Europees 5B-subsidieproject) en over de aanleg van een "nat" bedrijventerrein Biensma II ten noorden van Grou (eveneens Europees 5B-subsidieproject). Deze ontwikkelingen sloten zodanig op elkaar aan dat eind 1997 vastgesteld kon worden dat het tracé en de financiering van de Staandemast-route tussen Grou en Leeuwarden in hoofdlijnen op grond van bestuurlijke afspraken waren vastgelegd. Vanaf dat moment begon de Stuurgroep met de technische uitwerking van de Staandemast-route. Leijj staandemast-route 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 21