2 3. Stand van zaken besluitvormingstraject Provinciale Staten en de Gemeenteraden van Boamsterhim en Leeuwarden hebben regelmatig bemoeienis gehad met bovengenoemde ontwikkelingen. Op 19 november 1997 hebben Provinciale Staten ingestemd met het tracé van de Staandemast-route via Wergea. Ook hebben de Staten toen ingestemd met het financieel aandeel van de provincie in de kosten van de Staandemast-route 7,6 miljoen) alsmede met de wijze van dekking. Op 20 januari 1998 heeft de Gemeenteraad van Boamsterhim kennis genomen van de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de Staandemast-route. De Raad heeft ingestemd met de ingezette ontwikkelingsrichting voor Grou-Noord, inclusief de aansluiting Grou (dit is het tracé van de Staandemast-route via de Nauwe Galle). De Raad heeft de bijdrage in de kosten van de Staandemast- route, inclusief bijdrage aquaduct N31, bepaald op maximaal 4,25 miljoen, waarvan een bedrag van 1,95 miljoen is gedekt. Tenslotte heeft de Raad besloten het definitieve tracé (van de omleiding Wergea) van de Staandemast- route vast te stellen op basis van een nog op te stellen tracénota. Daartoe is vervolgens een wijzigings bevoegdheid opgenomen in het in februari 1998 vastgestelde bestemmingsplan buitengebied. De concept-beschikking voor het 5B-project Biensma II is onlangs door de gemeente ontvangen. De Raad wordt voorgesteld deze subsidie te aanvaarden. De Gemeente Leeuwarden heeft de diagonale vaarverbinding voor de Staandemast-route opgenomen in het bestemmingsplan Hempens-Teerns. Voor dit deel van het plangebied is een uitwerkingsbevoegdheid in het bestemmingsplan opgenomen. De Raad heeft in 1997 ingestemd met de financiële afspraken met de provincie over de ontwikkeling van het plangebied Hempens-Teerns (5B-subsidieproject). Het realiseren van de diagonale vaarroute is één van de subsidievoorwaarden. 4. Technische uitwerking De Stuurgroep heeft een technisch plan voor de Staandemast-route opgesteld. In het technisch plan is de gekozen uitvoeringsvariant voor de Staandemast-route per deelproject uitgewerkt. In het plan zijn ook de kostenramingen, het dekkingsplan en de uitvoeringsplanning opgenomen. Het plan vormt de basis voor de voorbereiding van de uitvoering (besteksuitwerking en aanbesteding). In het plan zijn de volgende deelprojecten onderscheiden: de aansluiting bij Grou (route via de Nauwe Galle); de Tútsebrêge; de Wergeasterfeart; de omleiding Wergea; de diagonaal Hempens-Teerns. In samenhang met deze projecten zijn keuzes gemaakt voor de wegen(structuur) en bruggen ten noorden van Grou en ten zuiden van Wergea. In het plan is rekening gehouden met de aanleg van de ecologische verbindingszone tussen Alde Feanen en Grote Wielen. De fietsverbinding Grou-Wergea zal los van de Staandemast-route gerealiseerd worden. De door de Stuurgroep gemaakte keuzes met betrekking tot de gekozen uitvoeringsvariant worden in een tracénotitie uitvoerig toegelicht. Tracénotitie en technisch plan tezamen vormen de tracénota. Op basis hiervan neemt de Gemeenteraad van Boamsterhim een tracébesluit. De kern van dit besluit vormt de keuze van het definitieve tracé voor de omleiding Wergea en van de oplossing voor de wegen en bruggen ten noorden van Grou en ten zuiden van Wergea. Leiijj/ standemast-route

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 22