2
3. Stand van zaken besluitvormingstraject
Provinciale Staten en de Gemeenteraden van Boamsterhim en Leeuwarden hebben regelmatig
bemoeienis gehad met bovengenoemde ontwikkelingen.
Op 19 november 1997 hebben Provinciale Staten ingestemd met het tracé van de Staandemast-route via
Wergea. Ook hebben de Staten toen ingestemd met het financieel aandeel van de provincie in de kosten
van de Staandemast-route 7,6 miljoen) alsmede met de wijze van dekking.
Op 20 januari 1998 heeft de Gemeenteraad van Boamsterhim kennis genomen van de stand van zaken
met betrekking tot de uitvoering van de Staandemast-route. De Raad heeft ingestemd met de ingezette
ontwikkelingsrichting voor Grou-Noord, inclusief de aansluiting Grou (dit is het tracé van de
Staandemast-route via de Nauwe Galle). De Raad heeft de bijdrage in de kosten van de Staandemast-
route, inclusief bijdrage aquaduct N31, bepaald op maximaal 4,25 miljoen, waarvan een bedrag van
1,95 miljoen is gedekt.
Tenslotte heeft de Raad besloten het definitieve tracé (van de omleiding Wergea) van de Staandemast-
route vast te stellen op basis van een nog op te stellen tracénota. Daartoe is vervolgens een wijzigings
bevoegdheid opgenomen in het in februari 1998 vastgestelde bestemmingsplan buitengebied.
De concept-beschikking voor het 5B-project Biensma II is onlangs door de gemeente ontvangen. De
Raad wordt voorgesteld deze subsidie te aanvaarden.
De Gemeente Leeuwarden heeft de diagonale vaarverbinding voor de Staandemast-route opgenomen in
het bestemmingsplan Hempens-Teerns. Voor dit deel van het plangebied is een uitwerkingsbevoegdheid
in het bestemmingsplan opgenomen.
De Raad heeft in 1997 ingestemd met de financiële afspraken met de provincie over de ontwikkeling van
het plangebied Hempens-Teerns (5B-subsidieproject). Het realiseren van de diagonale vaarroute is één
van de subsidievoorwaarden.
4. Technische uitwerking
De Stuurgroep heeft een technisch plan voor de Staandemast-route opgesteld. In het technisch plan is
de gekozen uitvoeringsvariant voor de Staandemast-route per deelproject uitgewerkt. In het plan zijn ook
de kostenramingen, het dekkingsplan en de uitvoeringsplanning opgenomen. Het plan vormt de basis
voor de voorbereiding van de uitvoering (besteksuitwerking en aanbesteding).
In het plan zijn de volgende deelprojecten onderscheiden:
de aansluiting bij Grou (route via de Nauwe Galle);
de Tútsebrêge;
de Wergeasterfeart;
de omleiding Wergea;
de diagonaal Hempens-Teerns.
In samenhang met deze projecten zijn keuzes gemaakt voor de wegen(structuur) en bruggen ten
noorden van Grou en ten zuiden van Wergea. In het plan is rekening gehouden met de aanleg van de
ecologische verbindingszone tussen Alde Feanen en Grote Wielen. De fietsverbinding Grou-Wergea zal
los van de Staandemast-route gerealiseerd worden.
De door de Stuurgroep gemaakte keuzes met betrekking tot de gekozen uitvoeringsvariant worden in
een tracénotitie uitvoerig toegelicht. Tracénotitie en technisch plan tezamen vormen de tracénota. Op
basis hiervan neemt de Gemeenteraad van Boamsterhim een tracébesluit. De kern van dit besluit vormt
de keuze van het definitieve tracé voor de omleiding Wergea en van de oplossing voor de wegen en
bruggen ten noorden van Grou en ten zuiden van Wergea.
Leiijj/ standemast-route