3 5. Financiële consequenties Op grond van de financiële afspraken is voor het ten zuiden van de N31 gelegen deel van de vaarroute een totaalbedrag van 30,2 miljoen beschikbaar. Dit bedrag is als volgt opgebouwd: Rijk /15,2 min Provincie 7.6 min Gemeente Boamsterhim 2,5 min Europese Fonds 5B (t.b.v. omleiding Wergea) 2,4 min Stichting Recreatietoervaart Nederland 2 min (meerjarenuitvoeringsprogramma BRTN) Wetterskip Marne-Middelsee /0,5 min. Uitgaande van dit taakstellende budget heeft de Stuurgroep aanvullende middelen gezocht en gevonden tot een totaalbedrag van 5,495 miljoen, om de volgende onderdelen van de route te kunnen realiseren: de aanleg van de aansluiting Grou via de Nauwe Galle; de aanleg van de ecologische verbindingszone; de aanleg van de omleiding Wergea met een breedte van 35 meter (in plaats van 30 meter). Deze aanvullende middelen zijn als volgt opgebouwd: realisatie ecologische verbindingszone 0,35 min (dekking: A2-budget) bijdrage provincie breedte omleiding Wergea 0,6 min (dekking: herprioritering provinciaal baggerfonds) bijdrage gemeente Boamsterhim westelijke oever omleiding Wergea 0,63 min (dekking: exploitatie plangebied Wergea-Zuid) 5B-project Biensma II (t.b.v. aansluiting Grou) 3,915 min. De totale kostenraming voor de in het technisch plan opgenomen uitvoeringsvariant van de Staandemast-route van 35,695 miljoen is op grond van dit dekkingsplan afgedekt. De financiële bijdragen van partijen worden vastgelegd in vier financiële overeenkomsten, die (voorzover van toepassing) gelijktijdig ter besluitvorming worden voorgelegd. 6. Haalbaarheid Volgens de Stuurgroep is de gekozen uitvoeringsvariant technisch uitvoerbaar, blijft deze binnen de gestelde financiële voorwaarden, mag zij vertrouwen op voldoende draagvlak bij de bevolking en op toereikende medewerking van grondeigenaren en belanghebbenden. De mogelijkheden van verwerfbaarheid van gronden en van oplossingen om aan bezwaren vanuit de bevolking en van belanghebbenden tegemoet te komen, zijn uitvoerig onderzocht. De bevindingen hebben, behalve het financiële aspect, een belangrijke rol gespeeld bij de tracékeuze van de omleiding Wergea. De Stuurgroep heeft tevens een risico-analyse opgesteld. Daarin zijn de risico's van het project vanuit verschillende invalshoek (technisch, financieel, draagvlak, verwerfbaarheid, procedures, termijnen) in beeld gebracht. Bij dit project is van de beheersbaarheid van risico's veel werk gemaakt. Leiijj/ standemast-route

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 23