4 7. Organisatie van de uitvoering De gecoördineerde voorbereiding van de uitvoering van de Staandemast-route heeft resultaat gehad. Om afstemming, tijdwinst en financiële voordelen te behalen heeft de Stuurgroep veel aandacht besteed aan de organisatie van het uitvoeringstraject. Dit heeft geresulteerd in een ontwerp- uitvoeringsovereenkomst waarin afspraken en verantwoordelijkheden van/tussen partijen zijn vastgelegd. Belangrijke elementen daarin zijn: de partijen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de realisatie van de Staandemast-route als geheel. Een nieuwe Stuurgroep ziet hierop toe; de gemeente Leeuwarden voert de aanleg van de diagonaal door Hempens-Teerns uit voor eigen rekening en risico (onderdeel van 5B-project Hempens-Teems); de gemeente Boamsterhim voert de aansluiting Grou uit voor eigen rekening en risico (onderdeel van 5B-project Biensma II); de provincie voert, mede namens de gemeente Boamsterhim, de overige, tussengelegen, werken uit: het zogenoemde Wergeasterfeartpakket. Het 5B-project omleiding Wergea maakt hier deel van uit. De provincie voert ook het financieel beheer van de middelen voor het Wergeasterfeart-pakket (inclusief regeling mee- en tegenvallers); de partijen maken afspraken over de overdracht van het beheer van drie bestaande vaarwegen in de situatie die ontstaat als de Staandemast-route is aangelegd. De financiële afspraken met betrekking tot de bijdragen van partijen staan niet in de uitvoeringsover eenkomst, maar zijn opgenomen in eerdergenoemde (vier) aparte financiële overeenkomsten. Het technisch plan maakt onlosmakelijk deel uit van de uitvoeringsovereenkomst. De nadere afspraken tussen de provincie en de gemeente Boamsterhim over de uitvoering (door de provincie) van het Wergeasterfeart-pakket worden in een bijlage bij de overeenkomst gevoegd. 8. Samenloop van te nemen besluiten Het project Staandemast-route hangt samen met verschillende andere projecten: de ombouw van de N31speciaal de aanleg van het aquaduct in de Greuns; de ontwikkeling van het plangebied Grou-Noord, waaronder de aanleg van een nieuw botenhuizencomplex en waterinfrastructuur voor het bedrijventerrein Biensma II; de ontwikkeling van het plangebied Hempens-Teems, waaronder de aanleg van de Vinex-locatie Hempens-Teerns, waterpartijen en bos/natuurgebied; de ontwikkeling van de toekomstige woningbouw in Wergea. De uitwerking en besluitvorming daarvan bevinden zich in verschillende stadia. Dit betekent dat de pakketten van de gelijktijdig te nemen besluiten door Provinciale Staten en de Gemeenteraden van Boamsterhim en Leeuwarden over de Staandemast-route nogal wat van elkaar kunnen verschillen. Voor de gemeente Boamsterhim komt daar nog bij dat het grootste deel van de Staandemast-route op haar grondgebied ligt De verantwoordelijkheid voor de ruimtelijke inpassing berust bij de gemeente. Het tracé van de Staandemast-route is medebepalend voor de situering van de (ontsluitings)wegen en bruggen ten noorden van Grou en ten zuiden van Wergea. Voorts grijpt de Staandemast-route in op de bestaande situatie van belanghebbenden (bijvoorbeeld eigenaren van recreatie-arken) en omwonenden. Dit alles vraagt een zorgvuldig planologisch traject. Planologisch wordt het project in de volgende bestemmingsplannen (van zuid naar noord) vastgelegd: het gedeelte "aansluiting Grou" in bestemmingsplan Yn 'e Lijte; het gedeelte tussen Grou en Wergea in het bestemmingsplan buitengebied; de omleiding Wergea en het resterende noordelijk gedeelte in een nieuw op te stellen bestemmingsplan Wergea. Leiifl/ standemast-route

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1998 | | pagina 24