6
11Overleg raadscommissie
Ook in de Raadscommissie AZ op 12 oktober 1998 is de omleiding Wergea nadrukkelijk aan de orde
geweest.
Hoewel wij in principe het voorstel van de stuurgroep ondersteunen hebben wij gehoord de reacties in
Wergea en de meningen in de commissie, de commissie toestemming gevraagd voor de
Raadsvergadering aanvullend onderzoek te doen. Onze opstelling hierin wordt in belangrijke mate
ingegeven door het grote belang dat wij hechten aan een zo groot mogelijk draagvlak bij de bevolking.
Opmerkingen van uit de zaal, vaak van inhoudelijke aard, worden doorgegeven aan die organisaties die
worden belast met de uitvoering. Ter behandeling lag een tracébesluit. In de uitvoeringsfase zal met elke
belanghebbende individueel onderhandeld worden (veelal door de provincie) en gesproken worden over
uitvoeringsdetails (zie opmerkingen van o.a. de arkbewoners).
12. Variant omleiding Wergea-zuid
Wij hebben de volgende variant nader onderzocht. De omleiding Wergea vindt plaats volgens het
uitgestrekte tracé zoals is voorgesteld door de stuurgroep. Bij Narderbuorren komt een beweegbare
fiets/voetbrug. Het agrarisch ontsluitingsweggetje vanaf Narderbuorren wordt verlengd tot de
Wartensterdyk. Over de Foudringe komt een vaste brug (doorvaartbreedte 4.50 m en doorvaarthoogte
2.50 m).
Deze variant voorziet dus in een korte verbinding voor het fiets/voetverkeer tussen het gebied ten zuiden
van Wergea en het dorp. De ontwikkelingsmogelijkheden van Wergea blijven gehandhaafd en het
agrarische gebied ten zuiden van Wergea wordt goed ontsloten.
Het ontsluitingsweggetje is uitsluitend bedoeld voor agrarisch verkeer en aanwonenden. De "smalte" van
de weg en het omrij-karakter zullen er daarnaast toe bijdragen dat van een sluiproute naar Grou geen
sprake meer zal zijn.
De variant brengt geen nadelige financiële consequenties met zich mee ten opzichte van de door de
stuurgroep voorgestelde uitvoeringsvariant.
Wij hebben overleg gevoerd met de Stuurgroep (leden) over deze variant. Gelet op het vorenstaande
geven wij de voorkeur aan deze variant
13. Financiering
Over de financiering van de gemeentelijke bijdrage aan de Staandemast-route is bij de behandeling van
de begroting 1999 een voorstel tot dekking gedaan. De aanleg van de Staandemast-route, maar ook het
natte bedrijventerrein ten noorden van Grou betekent een impuls voor de economische ontwikkeling in
onze gemeente. Deze ontwikkeling biedt tevens mogelijkheden voor woningbouw in Wergea,
watergebonden bedrijvigheid in Wergea en versterking van de recreatieve component ten noorden van
Grou. Deze ontwikkelingen bieden mogelijkheden tot koppeling aan de financiering van de Staandemast-
route. Uitgangspunt is dat het gemeentelijk aandeel in de kosten van de Staandemast-route zullen
worden opgenomen in toekomstige exploitaties binnen het grondbedrijf.
Wij stellen u voor hiertoe te besluiten.
Letiij/ standemast-route