Waarom is de vaarweg niet via het bestaande water van de
Bliken gepland?
Er zijn en aantal argumenten geweest om het voorgestelde tracé te
kiezen:
de samenhang met de Staande Mastroute
de eigendomssituatie
de kosten.
Uiteindelijk is gebleken, dat het nu voorgestelde tracé de instemming
kan hebben van het lokale bedrijfsleven, geïntegreerd kan worden in
het project voor de Staande Mastroute en financieel uitvoerbaar is.
Tot nu toe is ons niet gebleken dat er voor iemand onevenredige
overlast ontstaat door het gekozen tracé. Uit de zienswijze van
reclamant blijkt ook nergens dat het uitzicht op een vaarweg zal
leiden tot een dergelijke onevenredige aantasting van zijn
woongenot.
Hoe kunnen wegen worden aangelegd terwijl het
bestemmingsplan nog niet vigeert?
De door reclamant bedoelde wegen en andere voorzieningen zijn
aangelegd met een vrijstelling artikel 19 Wet op de Ruimtelijke
Ordening
Bij een bestemmingsplan hoort een expbitatieopzet. Deze
ontbrak bij de ter visie legging.
Het is een misverstand dat een bestemmingsplan een
exploitatieopzet dient te bevatten. Wel is het zo, dat uit de toelichting
van het bestemmingsplan de uitvoerbaarheid van het plan dient te
blijken.
Zoals in hoofdstuk 9 is beschreven, wordt de ontsluitende natte
infrastructuur gerealiseerd met behulp van een financiële bijdrage
van andere overheden. Hoe het feitelijke natte bedrijventerrein
ontwikkeld zal worden is nog onderwerp van onderzoek en studie.
De gemeente wil hiervoor samen met marktpartijen en met name
samen met de bedrijven die daar willen zitten een model vaststellen.
De kostenindicatie die is opgesteld ten behoeve van de
subsidieaanvraag heeft aangetoond dat dit mogelijk is zonder dat
een bijdrage uit de algemene middelen van de gemeente
noodzakelijk is.
Gelijktijdig met Tjeerdsma heeft mondeling overleg plaatsgevonden
met Hofstra. Dit overleg heeft geleid tot dezelfde conclusies.
12
0250682.N01