Waarom is de vaarweg niet via het bestaande water van de Bliken gepland? Er zijn en aantal argumenten geweest om het voorgestelde tracé te kiezen: de samenhang met de Staande Mastroute de eigendomssituatie de kosten. Uiteindelijk is gebleken, dat het nu voorgestelde tracé de instemming kan hebben van het lokale bedrijfsleven, geïntegreerd kan worden in het project voor de Staande Mastroute en financieel uitvoerbaar is. Tot nu toe is ons niet gebleken dat er voor iemand onevenredige overlast ontstaat door het gekozen tracé. Uit de zienswijze van reclamant blijkt ook nergens dat het uitzicht op een vaarweg zal leiden tot een dergelijke onevenredige aantasting van zijn woongenot. Hoe kunnen wegen worden aangelegd terwijl het bestemmingsplan nog niet vigeert? De door reclamant bedoelde wegen en andere voorzieningen zijn aangelegd met een vrijstelling artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening Bij een bestemmingsplan hoort een expbitatieopzet. Deze ontbrak bij de ter visie legging. Het is een misverstand dat een bestemmingsplan een exploitatieopzet dient te bevatten. Wel is het zo, dat uit de toelichting van het bestemmingsplan de uitvoerbaarheid van het plan dient te blijken. Zoals in hoofdstuk 9 is beschreven, wordt de ontsluitende natte infrastructuur gerealiseerd met behulp van een financiële bijdrage van andere overheden. Hoe het feitelijke natte bedrijventerrein ontwikkeld zal worden is nog onderwerp van onderzoek en studie. De gemeente wil hiervoor samen met marktpartijen en met name samen met de bedrijven die daar willen zitten een model vaststellen. De kostenindicatie die is opgesteld ten behoeve van de subsidieaanvraag heeft aangetoond dat dit mogelijk is zonder dat een bijdrage uit de algemene middelen van de gemeente noodzakelijk is. Gelijktijdig met Tjeerdsma heeft mondeling overleg plaatsgevonden met Hofstra. Dit overleg heeft geleid tot dezelfde conclusies. 12 0250682.N01

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 52