- 11 - sturen bij verordening regels moeten stellen voor het verstrek ken van deze voorzieningen. Deze verordening voorziet daarin. Algemene wet bestuursrecht (Awb) De mogelijkheden voor gemeenten om nadere voorschriften te stellen, worden niet alleen bepaald door de Wiw en het daarop gebaseerde Buf, maar ook door de regels in de Awb over subsidieverstrekking. De Awb bevat een groot aantal dwingende voorschriften over subsidies. Van deze regels mogen gemeenten niet afwijken. Daarnaast geeft de Awb ook gangbare, aanvullende en facultatieve regels. In deze verordening zijn de bepalingen opgenomen die gemeenten kunnen stellen in aanvul ling op de Wiw, het Buf en de Awb. Voorzieningen in natura of in geld Het Buf biedt de mogelijkheid de voorzieningen in geld of in natura te verstrekken. In deze verordening wordt de keuze gemaakt de ver strekkingen in geld te doen. Dit heeft uitvoeringstechnisch grote voordelen. De gemeente verstrekt de aanvrager een geldbedrag (subsi die) ter hoogte van de werkelijke kosten van de aangevraagde voorzie ningen. Hierdoor is ook direct duidelijk welk beslag er gelegd wordt op het beschikbare REA-budget. De aangevraagde voorzieningen moeten dan natuurlijk wel binnen de regelgeving van het Buf en het beleid van de gemeente passen. Voorzieningen die in geld worden verstrekt zijn subsidies in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, voorzie ningen in natura zijn dat niet. In deze verordening wordt consequent de term "subsidie" gebruikt. De subsidietitel van de Awb is van toe passing op deze verordening. De gemeente kan ook de keuze maken de voorzieningen in natura te ver strekken of in bruikleen te geven, zoals dat bij de uitvoering van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) gebeurt. Voor de vervoersvoorzieningen geldt dat de (leef)vervoersvoorzienin gen al in het kader van de Wvg worden verstrekt, zodat in het kader van de Wet REA alleen de werkvervoersvoorzieningen kunnen worden ver strekt Voorzieningen in natura zijn geen subsidies in de zin van de Awb. Bij toepassing van deze optie moet de gemeente hiervoor een afzonderlijke verordening vaststellen, waarin de term "subsidie" wordt vervangen door "voorzieningen". De subsidietitel van de Awb is dan niet van toe passing, de overige bepalingen van de Abw vanzelfsprekend wel. De keu ze voor voorzieningen in natura heeft naast uitvoeringstechnische, ook financiële nadelen omdat de weigeringsgrond van de Abw bij het be reiken van het subsidieplafond eveneens niet van toepassing is. Artikelsgewijze toelichting Artikel 1 De definitie van arbeidsgehandicapte in deze verordening betreft uit sluitend de arbeidsgehandicapten die onder de doelgroep van de gemeen te vallen, te weten arbeidsgehandicapten die uitsluitend recht hebben op een Abw-, IOAW-of IOAZ-uitkering en arbeidsgehandicapten met een Wiw-dienstbetrekking De definitie van subsidie is niet de verordening opgenomen. De reden hiervoor is dat de Awb in artikel 4:21 een dwingende en algemeen gel dende begripsomschrijving van subsidie geeft. Op grond van artikel 4:21 is een subsidie: "de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de REA.VO/RAAD/11

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 55