- 11 -
sturen bij verordening regels moeten stellen voor het verstrek
ken van deze voorzieningen. Deze verordening voorziet daarin.
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
De mogelijkheden voor gemeenten om nadere voorschriften te stellen,
worden niet alleen bepaald door de Wiw en het daarop gebaseerde Buf,
maar ook door de regels in de Awb over subsidieverstrekking. De Awb
bevat een groot aantal dwingende voorschriften over subsidies. Van
deze regels mogen gemeenten niet afwijken. Daarnaast geeft de Awb ook
gangbare, aanvullende en facultatieve regels. In deze verordening
zijn de bepalingen opgenomen die gemeenten kunnen stellen in aanvul
ling op de Wiw, het Buf en de Awb.
Voorzieningen in natura of in geld
Het Buf biedt de mogelijkheid de voorzieningen in geld of in natura
te verstrekken. In deze verordening wordt de keuze gemaakt de ver
strekkingen in geld te doen. Dit heeft uitvoeringstechnisch grote
voordelen. De gemeente verstrekt de aanvrager een geldbedrag (subsi
die) ter hoogte van de werkelijke kosten van de aangevraagde voorzie
ningen. Hierdoor is ook direct duidelijk welk beslag er gelegd wordt
op het beschikbare REA-budget. De aangevraagde voorzieningen moeten
dan natuurlijk wel binnen de regelgeving van het Buf en het beleid
van de gemeente passen. Voorzieningen die in geld worden verstrekt
zijn subsidies in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, voorzie
ningen in natura zijn dat niet. In deze verordening wordt consequent
de term "subsidie" gebruikt. De subsidietitel van de Awb is van toe
passing op deze verordening.
De gemeente kan ook de keuze maken de voorzieningen in natura te ver
strekken of in bruikleen te geven, zoals dat bij de uitvoering van de
Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) gebeurt.
Voor de vervoersvoorzieningen geldt dat de (leef)vervoersvoorzienin
gen al in het kader van de Wvg worden verstrekt, zodat in het kader
van de Wet REA alleen de werkvervoersvoorzieningen kunnen worden ver
strekt
Voorzieningen in natura zijn geen subsidies in de zin van de Awb. Bij
toepassing van deze optie moet de gemeente hiervoor een afzonderlijke
verordening vaststellen, waarin de term "subsidie" wordt vervangen
door "voorzieningen". De subsidietitel van de Awb is dan niet van toe
passing, de overige bepalingen van de Abw vanzelfsprekend wel. De keu
ze voor voorzieningen in natura heeft naast uitvoeringstechnische,
ook financiële nadelen omdat de weigeringsgrond van de Abw bij het be
reiken van het subsidieplafond eveneens niet van toepassing is.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
De definitie van arbeidsgehandicapte in deze verordening betreft uit
sluitend de arbeidsgehandicapten die onder de doelgroep van de gemeen
te vallen, te weten arbeidsgehandicapten die uitsluitend recht hebben
op een Abw-, IOAW-of IOAZ-uitkering en arbeidsgehandicapten met een
Wiw-dienstbetrekking
De definitie van subsidie is niet de verordening opgenomen. De reden
hiervoor is dat de Awb in artikel 4:21 een dwingende en algemeen gel
dende begripsomschrijving van subsidie geeft. Op grond van artikel
4:21 is een subsidie: "de aanspraak op financiële middelen, door een
bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de
REA.VO/RAAD/11