- 12 - aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan gele verde goederen of diensten" Artikel 2 De Wiw en het Buf dragen de uitvoering van de taken op aan de gemeen te (dit is de gemeenteraad). In dit artikel legt de raad de bevoegd heid om over subsidie-aanvragen te beslissen neer bij burgemeester en wethouders Artikel 3 Met het vaststellen van een subsidieplafond worden de aanspraken op subsidies beperkt tot een bepaald bedrag. Hierdoor wordt een open-ein de regeling voorkomen. Overschrijding van het budget is op zichzelf geen harde weigeringsgrond. Het enkele feit dat een begrotingspost is uitgeput, is een onvoldoende reden voor een bestuursorgaan om een sub sidie te weigeren. Met het vaststellen van een subsidieplafond wordt dit probleem opgelost. Op basis van artikel 3, eerste lid stelt de raad het subsidieplafond jaarlijks vast. Op grond van artikel 4:25, tweede lid, Awb moeten sub sidie-aanvragen worden afgewezen als de verstrekking zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond. Het pakket op maat en voorzie ningen die worden verstrekt in geld zijn subsidies in de zin van de Awb. Voorzieningen in natura en toeleidingstrajecten (waaronder de REA-be- oordeling) zijn geen subsidies in de zin van de Algemene wet bestuurs recht en zouden dus niet onder het subsidieplafond vallen. Daarom is in het tweede lid voor de overige aanvragen geregeld dat hier een bud getplafond voor kan worden vastgesteld. In het derde lid is opgenomen dat ook de overige aanvragen (niet-subsidies) kunnen worden geweigerd als daarmee het budgetplafond wordt overschreden. Deze twee bepalin gen zijn facultatief. De gemeente moet een subsidieplafond vaststel len en kan daarnaast de keuze maken ook een budgetplafond vast te stellen. Als de gemeente ook het tweede en derde lid in de verorde ning opneemt, betekent dat dat zowel aanvragen voor subsidies, voor zieningen als toeleidingstrajecten (waaronder de REA-beoordeling) kun nen worden geweigerd als het REA-scholings- en activeringsbudget wordt overschreden. Omdat de gemeente de kosten van de subsidie in de vorm van een plaat singsbudget volledig bij het ministerie kan declareren, loopt zij bij deze subsidie geen enkel financieel risico. Om deze reden hoeft voor deze subsidie geen subsidieplafond te worden vastgesteld. Het subsidieplafond (en indien de gemeente daarvoor kiest het budget plafond) is gelijk aan het bedrag dat op de begroting voor de desbe treffende taak is gereserveerd. Het vaststellen van een plafond is dus een louter administratieve aangelegenheid die door burgemeester en wethouders kan worden verricht. Het subsidieplafond moet vóór het begin van de periode waarvoor het geldt worden bekendgemaakt (artikel 4:27 lid 1 Awb). In deze verordening wordt gekozen voor de periode van een begrotingsjaar. Dit sluit aan bij de periode waarvoor het scholings- en activeringsbudget door het rijk wordt verstrekt. Op grond van artikel 4:34, eerste lid Abw kan een subsidie worden ver leend ten laste van een begroting die nog niet is goedgekeurd of vast gesteld onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking wor den gesteld (begrotingsvoorbehoud) REA.V0/RAAD/12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 56