- 14 - capte moeten worden ingediend. Met deze termijn wordt aangesloten bij de termijn die ook door Arbeidsvoorziening en het Lisv worden gehan teerd. Dit heeft als voordeel dat de werkgever met gelijke termijnen te maken heeft In combinatie met het subsidieplafond en de gekozen verdeelregels (zie artikel 4) kan deze bepaling tot onrechtvaardige situaties lei den. Als het budget wordt overschreden moet de gemeente immers de aan vraag weigeren. Overwogen kan worden een bepaling op te nemen dat een aanvraag een maal kan worden aangehouden tot het volgende begrotingsjaar. De aan vrager maakt dan in het volgende jaar opnieuw kans op honorering van de subsidie. Ook is het mogelijk in het geheel geen aanvraagtermijnen vast te stellen, waardoor de aanvrager zijn aanvraag kan indienen op het moment dat (weer) budget beschikbaar is. Dit heeft het nadeel dat na verloop van tijd de gemeente niet meer verantwoordelijk is (de ar beidsgehandicapte heeft immers geen Abw-uitkering meer maar een werk gever) en de uvi van de werkgever zal niet overgaan tot verstrekking omdat de termijn van twee maanden na aanvang van het dienstverband verstreken is Artikel 6 Bij de gegevens die bij de aanvraag verstrekt worden, wordt een onder scheid gemaakt tussen gegevens die een werkgever moet verstrekken en gegevens die een arbeidsgehandicapte moet verstrekken. De arbeidsge handicapte dient de aanvraag voor werknemersvoorzieningen in, alle overige aanvragen gebeuren door de werkgever. In beide gevallen is bepaald dat bij de aanvraag de gegevens waaruit blijkt dat betrokkene arbeidsgehandicapte is, moeten worden overhan digd. Deze bepaling is opgenomen om enerzijds zeker te kunnen stellen dat de arbeidsgehandicapte instemt met de aanvraag en anderzijds om dat het recht op voorzieningen pas ontstaat als vaststaat dat sprake is van een arbeidshandicap. Bij de in artikel 6, eerste lid onder d, bedoelde gegevens kan bij voorbeeld gedacht worden aan het aantal uren dat gewerkt gaat worden. Als de gemeente in beleidsregels vastlegt dat alleen subsidie wordt verstrekt voor dienstverbanden van bijvoorbeeld minimaal 8 uur per week, biedt dit artikel de grond waarop deze gegevens kunnen worden opgevraagd. Overigens kan voor het plaatsingsbudget geen enkele aan vullende voorwaarde gesteld worden. Bovendien wordt in artikel 6 geregeld dat per type subsidie specifie ke gegevens verstrekt moeten worden. Deze specifieke gegevens heeft de gemeente nodig om te kunnen beoordelen of de aanvrager voor subsi die in aanmerking komt, gelet op de bepalingen in de Wiw en het Buf, en om te hoogte van de subsidie te kunnen vaststellen. Aangezien een loonkostensubsidie onderdeel kan uitmaken van een pak ket op maat is in het tweede lid bepaald dat de werkgever een verkla ring omtrent het bestaan en de hoogte van een loonkostensubsidie voor dezelfde arbeidsgehandicapte moet overhandigen. Op deze manier kan dubbele subsidiëring worden voorkomen. De in het vierde lid gevraagde onderbouwing betreft een nadere toe lichting van de arbeidsgehandicapte op de noodzaak van de aangevraag de werknemersvoorziening(en) Artikelen 7 tot en met 11 Deze artikelen bevatten de voorwaarden waaraan de aanvrager meet vol doen om voor subsidie in aanmerking te komen. Door het opnemen van REA.V0/RAAD/14

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 58