- 14 -
capte moeten worden ingediend. Met deze termijn wordt aangesloten bij
de termijn die ook door Arbeidsvoorziening en het Lisv worden gehan
teerd. Dit heeft als voordeel dat de werkgever met gelijke termijnen
te maken heeft
In combinatie met het subsidieplafond en de gekozen verdeelregels
(zie artikel 4) kan deze bepaling tot onrechtvaardige situaties lei
den. Als het budget wordt overschreden moet de gemeente immers de aan
vraag weigeren.
Overwogen kan worden een bepaling op te nemen dat een aanvraag een
maal kan worden aangehouden tot het volgende begrotingsjaar. De aan
vrager maakt dan in het volgende jaar opnieuw kans op honorering van
de subsidie. Ook is het mogelijk in het geheel geen aanvraagtermijnen
vast te stellen, waardoor de aanvrager zijn aanvraag kan indienen op
het moment dat (weer) budget beschikbaar is. Dit heeft het nadeel dat
na verloop van tijd de gemeente niet meer verantwoordelijk is (de ar
beidsgehandicapte heeft immers geen Abw-uitkering meer maar een werk
gever) en de uvi van de werkgever zal niet overgaan tot verstrekking
omdat de termijn van twee maanden na aanvang van het dienstverband
verstreken is
Artikel 6
Bij de gegevens die bij de aanvraag verstrekt worden, wordt een onder
scheid gemaakt tussen gegevens die een werkgever moet verstrekken en
gegevens die een arbeidsgehandicapte moet verstrekken. De arbeidsge
handicapte dient de aanvraag voor werknemersvoorzieningen in, alle
overige aanvragen gebeuren door de werkgever.
In beide gevallen is bepaald dat bij de aanvraag de gegevens waaruit
blijkt dat betrokkene arbeidsgehandicapte is, moeten worden overhan
digd. Deze bepaling is opgenomen om enerzijds zeker te kunnen stellen
dat de arbeidsgehandicapte instemt met de aanvraag en anderzijds om
dat het recht op voorzieningen pas ontstaat als vaststaat dat sprake
is van een arbeidshandicap.
Bij de in artikel 6, eerste lid onder d, bedoelde gegevens kan bij
voorbeeld gedacht worden aan het aantal uren dat gewerkt gaat worden.
Als de gemeente in beleidsregels vastlegt dat alleen subsidie wordt
verstrekt voor dienstverbanden van bijvoorbeeld minimaal 8 uur per
week, biedt dit artikel de grond waarop deze gegevens kunnen worden
opgevraagd. Overigens kan voor het plaatsingsbudget geen enkele aan
vullende voorwaarde gesteld worden.
Bovendien wordt in artikel 6 geregeld dat per type subsidie specifie
ke gegevens verstrekt moeten worden. Deze specifieke gegevens heeft
de gemeente nodig om te kunnen beoordelen of de aanvrager voor subsi
die in aanmerking komt, gelet op de bepalingen in de Wiw en het Buf,
en om te hoogte van de subsidie te kunnen vaststellen.
Aangezien een loonkostensubsidie onderdeel kan uitmaken van een pak
ket op maat is in het tweede lid bepaald dat de werkgever een verkla
ring omtrent het bestaan en de hoogte van een loonkostensubsidie voor
dezelfde arbeidsgehandicapte moet overhandigen. Op deze manier kan
dubbele subsidiëring worden voorkomen.
De in het vierde lid gevraagde onderbouwing betreft een nadere toe
lichting van de arbeidsgehandicapte op de noodzaak van de aangevraag
de werknemersvoorziening(en)
Artikelen 7 tot en met 11
Deze artikelen bevatten de voorwaarden waaraan de aanvrager meet vol
doen om voor subsidie in aanmerking te komen. Door het opnemen van
REA.V0/RAAD/14