- 15 - deze voorwaarden in de verordening, worden de voorwaarden die de ge meente stelt aan de verschillende subsidievormen min of meer gelijk aan de voorwaarden van de twee andere instanties die belast zijn met de (re)integratie van arbeidsgehandicapten (Arbeidsvoorziening en het Lisv) Bij het opstellen van de voorwaarden is dan ook gekeken naar het Reïn- tegratie-instrumentenbesluit Wet REA (Staatsblad 1998, 293). In dit Besluit worden nadere regels gesteld ten aanzien van de uitvoering van de Wet REA door het Lisv. De voorwaarden vormen een aanvulling op de voorwaarden die in het Buf ten aanzien van de verschillende subsidievormen worden gesteld en gel den niet voor het plaatsingsbudget. Artikel 7 Artikel 7 bepaalt dat geen subsidie wordt verleend voor de kosten van voorzieningen als deze voorzieningen algemeen gebruikelijk zijn. Een soortgelijke bepaling is opgenomen in het Reïntegratie-instrumenten bes luit voor het Lisv (Staatsblad 293) en voor Arbeidsvoorziening (Staatsblad 291) en in de Wvg-modelverordening. Het is immers niet de bedoeling dat kosten of diensten worden vergoed uit het REA-budget die door de meeste mensen (in een bepaalde bedrijfstak) worden aange schaft of gebruikt. Dit artikel is aanvullend op de regelgeving in het Buf en zal vooral van belang zijn voor scholing en voorzieningen waarvoor in het Buf geen nadere regels zijn gesteld. Artikel 8 Artikel 8 bepaalt dat geen subsidie wordt verstrekt bij geringe kos ten van de aangevraagde voorzieningen. Hiermee wordt voorkomen dat on evenredig hoge uitvoeringskosten moeten worden gemaakt bij het ver strekken van "kruimelsubsidies". De ondergrens van 1,85 maal het mini mumloon per dag, is overgenomen uit het Reïntegratie-instrumenten-be sluit Wet REA (Staatsblad 1998, 293). Deze rekenmethode sluit hiermee aan bij die van het Lisv en het CBA. De gemeente kan ook een bepaald vast bedrag als ondergrens hanteren waaronder geen subsidies worden verstrekt Gekozen is voor het totaal van de kosten van de aangevraagde voorzie ningen. Als een aanvrager meerdere aanvragen doet die gezamenlijk wel, maar individueel niet, boven het drempelbedrag uitkomen, worden die aanvragen op grond van dit artikel wel gehonoreerd. Dit artikel is facultatief, de gemeente kan ook de keuze maken geen drempelbedrag vast te leggen. Artikel 9 Artikel 9 benadrukt dat de werknemersvoorzieningen en scholing, trai ning en begeleiding van de arbeidsgehandicapte in een Wiw-dienstbe- trekking of op een proefplaats op het individu gericht moeten zijn. Deze bepaling is opgenomen omdat het niet in de rede ligt voorzienin gen toe te kennen waarvan niet vaststaat wie de gebruiker hiervan zal worden. Daarnaast wordt met deze bepaling aangegeven dat bij de toe kenning van voorzieningen zoveel mogelijk rekening moet worden gehou den met de specifieke belemmeringen die de arbeidsgehandicapte vanwe ge ziekte of gebrek ondervindt en dat hij een zoveel mogelijk op zijn situatie afgestemde voorziening krijgt toegekend. Voor werkgeverssubsidies wordt deze voorwaarde niet gesteld, omdat het hier ook kan gaan om grote aanpassingen in het bedrijf (bijvoor beeld rolstoeltoegankelijk maken van een gebouw). In artikel 10, twee- REA.V0/RAAD/15

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 59