- 17 -
In aanvulling op deze wettelijke weigeringsgronden, bevat artikel 11
nog twee gronden om de subsidie te weigeren. Beide gronden verwijzen
naar het gemeentelijk beleid inzake de (re)integratie van arbeidsge
handicapten. Gemeenten kunnen dat beleid vastleggen in beleidsregels.
Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een minimum aantal uren,
het werk in overeenstemming laten zijn met de krachten en bekwaamhe
den van de arbeidsgehandicapte en dergelijke. De aanvullende weige
ringsgronden zoals bedoeld in artikel 11 gelden niet voor het plaat
singsbudget
Artikel 12
Op grond van de Awb vindt de verstrekking van subsidies in beginsel
in twee stappen plaats. De eerste stap is het besluit tot verlenen
van de subsidie, de tweede stap is het besluit tot vaststellen van de
subsidie.
Het is mogelijk om de eerste stap (de subsidieverlening) over te
slaan. In die gevallen wordt het definitieve bedrag van de subsidie
direct vastgesteld. Het voordeel van het direct vaststellen van de
subsidie is besparing van de werklast voor zowel de gemeente als de
subsidie-aanvrager. De aanvraag en de bijgevoegde gegevens hoeven
slechts één keer door de subsidie-ontvanger ingediend en door de ge
meente gecontroleerd te worden. Een nadeel van het direct vaststellen
van het subsidiebedrag is het feit dat het verstrekte subsidiebedrag
minder gemakkelijk is terug te vorderen als blijkt dat de subsidie
ontvanger zich niet gehouden heeft aan de subsidievoorwaarden. De
gronden voor intrekking van het besluit tot vaststelling van de subsi
die zijn beperkter dan bij het besluit tot subsidieverlening.
In artikel 12 wordt ervoor gekozen de verstrekking van de subsidie in
de vorm van een plaatsingsbudget en een pakket op maat in twee stap
pen te laten plaatsvinden, terwijl bij de overige subsidies de ver
strekking in één stap geschiedt. Dit is een beleidsmatige keuze. De
gemeente kan er ook voor kiezen alle subsidies in twee stappen te ver
strekken.
De reden dat in deze verordening alleen voor het plaatsingsbudget en
het pakket op maat is gekozen voor twee stappen is dat het bij de sub
sidie in de vorm van een pakket op maat om relatief grote bedragen
kan gaan, waarbij gemeenten de meerkosten ten opzichte van het vastge
stelde basisbedrag voor hun rekening moeten nemen. Bij het plaatsings
budget heeft deze bepaling het voordeel dat ten onrechte uitgekeerde
subsidie makkelijker teruggevorderd kan worden. Op basis van artikel
7a, vierde en vijfde lid van het Buf moet de gemeente deze ten onrech
te verstrekte subsidie immers terugvorderen.
In het tweede lid is bepaald dat de subsidie voor de kosten van de
overige voorzieningen direct vastgesteld kan worden, zonder vooraf
gaande beschikking tot verlening. Aangezien de kosten van voorzienin
gen voorafgaand aan de subsidieverlening bekend zijn, kan hiermee een
dubbele administratieve handeling worden voorkomen en kan het defini
tieve subsidiebedrag direct na de aanvraag vastgesteld worden.
Artikel 13
Aangezien in de Wiw en het Buf geen beslistermijnen staan vermeld,
zijn deze in dit artikel alsnog opgenomen. De beslistermijn van acht
weken sluit aan bij de termijnen in de Algemene wet bestuursrecht (re
delijke termijn)
REA.VO/RAAD/17