- 17 - In aanvulling op deze wettelijke weigeringsgronden, bevat artikel 11 nog twee gronden om de subsidie te weigeren. Beide gronden verwijzen naar het gemeentelijk beleid inzake de (re)integratie van arbeidsge handicapten. Gemeenten kunnen dat beleid vastleggen in beleidsregels. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een minimum aantal uren, het werk in overeenstemming laten zijn met de krachten en bekwaamhe den van de arbeidsgehandicapte en dergelijke. De aanvullende weige ringsgronden zoals bedoeld in artikel 11 gelden niet voor het plaat singsbudget Artikel 12 Op grond van de Awb vindt de verstrekking van subsidies in beginsel in twee stappen plaats. De eerste stap is het besluit tot verlenen van de subsidie, de tweede stap is het besluit tot vaststellen van de subsidie. Het is mogelijk om de eerste stap (de subsidieverlening) over te slaan. In die gevallen wordt het definitieve bedrag van de subsidie direct vastgesteld. Het voordeel van het direct vaststellen van de subsidie is besparing van de werklast voor zowel de gemeente als de subsidie-aanvrager. De aanvraag en de bijgevoegde gegevens hoeven slechts één keer door de subsidie-ontvanger ingediend en door de ge meente gecontroleerd te worden. Een nadeel van het direct vaststellen van het subsidiebedrag is het feit dat het verstrekte subsidiebedrag minder gemakkelijk is terug te vorderen als blijkt dat de subsidie ontvanger zich niet gehouden heeft aan de subsidievoorwaarden. De gronden voor intrekking van het besluit tot vaststelling van de subsi die zijn beperkter dan bij het besluit tot subsidieverlening. In artikel 12 wordt ervoor gekozen de verstrekking van de subsidie in de vorm van een plaatsingsbudget en een pakket op maat in twee stap pen te laten plaatsvinden, terwijl bij de overige subsidies de ver strekking in één stap geschiedt. Dit is een beleidsmatige keuze. De gemeente kan er ook voor kiezen alle subsidies in twee stappen te ver strekken. De reden dat in deze verordening alleen voor het plaatsingsbudget en het pakket op maat is gekozen voor twee stappen is dat het bij de sub sidie in de vorm van een pakket op maat om relatief grote bedragen kan gaan, waarbij gemeenten de meerkosten ten opzichte van het vastge stelde basisbedrag voor hun rekening moeten nemen. Bij het plaatsings budget heeft deze bepaling het voordeel dat ten onrechte uitgekeerde subsidie makkelijker teruggevorderd kan worden. Op basis van artikel 7a, vierde en vijfde lid van het Buf moet de gemeente deze ten onrech te verstrekte subsidie immers terugvorderen. In het tweede lid is bepaald dat de subsidie voor de kosten van de overige voorzieningen direct vastgesteld kan worden, zonder vooraf gaande beschikking tot verlening. Aangezien de kosten van voorzienin gen voorafgaand aan de subsidieverlening bekend zijn, kan hiermee een dubbele administratieve handeling worden voorkomen en kan het defini tieve subsidiebedrag direct na de aanvraag vastgesteld worden. Artikel 13 Aangezien in de Wiw en het Buf geen beslistermijnen staan vermeld, zijn deze in dit artikel alsnog opgenomen. De beslistermijn van acht weken sluit aan bij de termijnen in de Algemene wet bestuursrecht (re delijke termijn) REA.VO/RAAD/17

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 61