- 7 -
adequaat inzicht in het verloop van het investeringsprogramma ontbreekt
wederom en de geformuleerde taakstellingen per product ontbreken in een
aantal gevallen. Eén van de doelstellingen van de jaarrekening is dat
op basis van de gegevens analyses en vergelijkingen moeten kunnen wor
den gemaakt. Ook zullen prestatieindicatoren beschikbaar moeten zijn.
Die informatie is van cruciaal belang om een organisatie te kunnen stu
ren en/of bijsturen. Boarnsterhim is nog steeds niet in staat adequate
analyses te maken. Hij herinnert het college aan de tot nu toe holle
frases uit het collegewerkprogramma zoals de effectieve en efficiënte
uitvoering van taken, een heldere en tijdige taakuitvoering, beschrij
ving van werkprocessen, werken met kengetallen en kostprijsvergelijkin
gen, een open bestuursstijl en nog meer prachtige voornemens. Zijn
fractie constateert dat het gepresenteerde cijfermateriaal nog geen be
trouwbaar beeld geeft. Het systeem van nu biedt mogelijkheden tot het
creatief schuiven met kosten en opbrengsten. Dat zal het college vast
wel eens goed uitkomen. Het is echter niet acceptabel en eigenlijk on
aanvaardbaar. Zijn fractie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat
de voorzitter zijn schipperspet niet alleen gebruikt waar hij voor be
doeld is maar ook om een aantal zaken onder de pet te houden Han wei om
de pet over de oren te trekken bij minder aangename berichten. Vragen
die zijn fractie jaar na jaar stelt over kosten van ingehuurde advi
seurs en uitzendkrachten en kosten van juridische bijstand blijven nog
steeds onbeantwoord. Op deze wijze belemmert de voorzitter de uitvoe
ring van de controlerende en sturende taak van de raad. Ook informeert
de voorzitter de raad niet juist. Deze werkwijze kan dan ook nooit lei
den tot een betrouwbare jaarrekening. Daarnaast geeft de voorzitter
hiermee een slecht voorbeeld aan de ambtenaren om juist, tijdig en
klantgericht vragen van burgers te beantwoorden. Deze zaken hebben ook
te maken met de organisatie, het personeel en het financieel beleid.
Zaken die de voorzitter in zijn portefeuille heeft. De voorzitter zegt
de problemen te onderkennen maar brengt vervolgens geen verbeteringen
aan. Zijn fractie constateert het volgende: Het gepresenteerde resul
taat is uiteindelijk na correctie negatief, de lasten van de algemene
dienst zijn per inwoner met 7,75* gestegen, de langlopende schulden
zijn in 1998 met 12% gestegen, de kortlopende schulden zijn in 1998 met
12,5* gestegen en de opbrengst van de belastingen is met 2,25% geste
gen. Om de lasten van de burgers niet te laten stijgen is een bijstu
ring van het financiële beleid noodzakelijk. Zijn fractie kan instemmen
met de integrale weergave van de bezittingen en schulden en de baten en
lasten uit de exploitatierekening. Zijn fractie kan niet instemmen met
het detailniveau van kosten en opbrengsten zoals die zijn opgenomen in
de jaarstukken. Ook de accountant maakt hierbij een voorbehoud met be
trekking tot de aspecten rechtmatigheid en doelmatigheid. Zijn fractie
kan wel instemmen met het toevoegen van het batige saldo aan de algeme
ne reserve.
De hear Roorda seit dat syn fraksje net hopet dat it kolleezje nei it
ferhaal fan de hear Postma by de pakken delsitten giet. Hy fynt dat it
byld dat de hear Postma opropt net rjocht docht oan de eigenlike site
waas je. Ferleken mei in pear jier lyn is der in hiele protte ferbette-
re. Jo kinne net yn ien kear fan de flier op de souder springe en syn
fraksje hat dêr begryp foar. It kolleezje hat yn de kommisje oanjûn mei
faas je oan de slach te gean mei de ferbetterpunten dy't der noch lizze.
It belied fan it kolleezje sprekt syn fraksje tige oan. Hy it tige be
nijd nei de maitiidsnota, dy't fêst in protte nije punten ynhâlde sil
sa as dy yn it kolleezjewurkprogram steane.
Mevrouw Van den Berg maakt het college en de ambtelijke organisatie een
compliment voor het keurige jaarverslag. In de commissievergadering
ried 27 april/7