3. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
(In de tekst van de voorbeeldverordening zijn passages
cursief aangegeven. Het betreft passages waarin termijnen
worden genoemd, alsmede passages die alleen van toepassing
zijn voorzover zich binnen de grenzen van de gemeente
voorzieningen voor het (voortgezet) speciaal onderwijs enlof
voortgezet onderwijs bevinden. Indien de voorbeeldverordening
wordt overgenomen, kan de.gemeente voor de eerstgenoemde
passages andere termijnen hanteren zonder dat dit de
structuur van het model aantast. De passages over de
onderwijssoorten kunnen worden weggelaten Han wei
(gedeeltelijk) overgenomen naargelang het voorzieningenniveau
in de betrokken gemeente
Aanhef
Hoewel de wet hiertoe niet verplicht, is het vanzelfsprekend
dat voorafgaande aan de vaststelling van de verordening
overleg over lokaal onderwijsbeleid plaatsvindt met (de
vertegenwoordigers van) de schoolbesturen. Dit "overleg over
de overlegprocedure" is uiteraard niet gebonden aan de
procedureregels uit de verordening. Centraal hierbij staat
echter wel dat de gemeente de betrokken besturen voldoende
gelegenheid biedt om hun inhoudelijk oordeel hierover te
geven en vervolgens dit oordeel zwaar te laten wegen bij de
uiteindelijke vaststelling van de verordening. Dit is vanuit
de overweging dat een niet door alle betrokken partijen
onderschreven overlegprocedure contra-productief kan werken
in het latere inhoudelijke overleg dat op basis van deze
procedure wordt gevoerd.
De term "schoolbesturen" omvat ook het bestuur van het
openbaar onderwijs. Het is wenselijk om in het bestuurlijk
overleg een zo helder mogelijk onderscheid aan te brengen in
de verantwoordelijkheden van de gemeente als lokale overheid,
respectievelijk bestuur van het openbaar onderwijs.
De wijze waarop het bestuur van het openbaar onderwijs
vertegenwoordigd wordt in het overleg, is afhankelijk van de
bestuursvorm (zie verder de toelichting op artikel 1 en 3).
Artikel 1Begripsbepalingen
De schoolbesturen die worden uitgenodigd voor het bestuurlijk
overleg, zijn de bevoegde gezagsorganen van alle scholen die
zijn gesitueerd op het grondgebied van de gemeente, en vallen
onder de reikwijdte van een onderwerp van lokaal
onderwijsbeleid waarop het overleg van toepassing is. Zo is
bijvoorbeeld de bepaling over de vaststelling van het
1
De termijnen zijn facultatief. Afhankelijk van de lokale situatie en in
overleg met het scholenveld kan de voorkeur uitgaan naar andere redelijke
en effectieve termijnen. Het is overigens aanbevelenswaardig om wel met
termijnen te werken. Dit komt efficiënt handelen en slagvaardige
besluitvorming van de gemeenteraad ten goede.