a^^l^^deT""^ de SrtSÏÏSÜÎÎT»
Voor een effectief overleg is het eveneens belanqriik dat de
besturen hun vertegenwoordigers voldoende mandaat Jeven vooî
afspraken? ^e °VerJeg ^nn?^n standpunten/maken van
atspraken)De gekozen formulering dat de vertegenwoordiaer
namens zijn bestuur of een aantal besturen deelneemt aan hït
overleg, is daarvan een uitdrukking. eineemt aan het
^J0rt5genWO^rdigerS dienen zich te vergewissen van
voldoende mandaat door middel van gestructureerd vooroverlea
met de schoolbesturen die zij vertegenwoordigen. Het mandaat
zal inhoudelijk doorgaans betrekking hebben op de
standpuntbepaling over voorstellen die langs de reguliere weg
voo? m het overleg. Wanneer zich tijdens of vlak
voor het overleg nieuwe omstandigheden aandienen, dan dient
er uiteraard voldoende ruimte te zijn voor de
vertegenwoordigers om tussentijds terug te kunnen koppelen
naar de respectievelijke schoolbesturen of het colleqe van
burgemeester en wethouders. g van
Positionering openbaar onderwijs
lln 5adrukkeli^k overweging om de vertegenwoordiging
an het door de gemeente bestuurde openbaar onderwiis [7nL
artikel 82 van de Gemeentewetm het overleq zo helder
markeren. Dit kan door middel van aanwijzing van
SÎ? Peraonen.die °P titel ^n vertegenwoordiger van
het openbaar onderwijs deelnemen
aan het overleg.
Het openbaar onderwijs dat bestuurd wordt door middel van een
gemeenschappelijke regeling is in het overleg
vertegenwoordigd door een of meer personen die zijn
aangewezen door het openbaar lichaam van de
gemeenschappelijke regeling.
DeuVe5tegeny°°rdigin9 van de door de gemeente in stand
gehouden scholen kan als «««te in stang
volgt plaatsvinden:
??Lde ^®?"1® bestuursvorm: vertegenwoordiger die
goed op de hoogte is van de stand van zaken binnen de
handel»? SS schooloverstijgend kan denken en
ka? belang?n van het openbaar onderwijs goed
kan behartigen en wiens afvaardiging breed wordt
ondersteund binnen het openbaar onderwijs (bijvoorbeeld
o?d?î^i^en gemeen?chaPPelijk directieoverleg openbaar
onderwijs en vanuit de gemeenschappelijke
v?o^??ÏÏnSC?apSraad)*.bij de bestuurscommissie:
voorzitter of secretaris van de bestuurscommissie of een
andere door de bestuurscommissie aangewezen
vertegenwoordiger
tSt ?et bePaalde in bet derde lid zou de
SÏÏÎ! onderwijs als vertegenwoordiger van het
SH?? ondefWJ-3s uitgesloten moeten worden. De voorgestelde
?n ^er^e9enw°ordiging van met name het via de
blj het COll^e van burgemeester en
Het duidelijk positioneren van het openbaar onderwiis in h*t
maakt «el voor alle deelnemers in het owl™ gSed
zichtbaar wanneer de lokale overheid iets inbrengt vfnuit de