a^^l^^deT""^ de SrtSÏÏSÜÎÎT» Voor een effectief overleg is het eveneens belanqriik dat de besturen hun vertegenwoordigers voldoende mandaat Jeven vooî afspraken? ^e °VerJeg ^nn?^n standpunten/maken van atspraken)De gekozen formulering dat de vertegenwoordiaer namens zijn bestuur of een aantal besturen deelneemt aan hït overleg, is daarvan een uitdrukking. eineemt aan het ^J0rt5genWO^rdigerS dienen zich te vergewissen van voldoende mandaat door middel van gestructureerd vooroverlea met de schoolbesturen die zij vertegenwoordigen. Het mandaat zal inhoudelijk doorgaans betrekking hebben op de standpuntbepaling over voorstellen die langs de reguliere weg voo? m het overleg. Wanneer zich tijdens of vlak voor het overleg nieuwe omstandigheden aandienen, dan dient er uiteraard voldoende ruimte te zijn voor de vertegenwoordigers om tussentijds terug te kunnen koppelen naar de respectievelijke schoolbesturen of het colleqe van burgemeester en wethouders. g van Positionering openbaar onderwijs lln 5adrukkeli^k overweging om de vertegenwoordiging an het door de gemeente bestuurde openbaar onderwiis [7nL artikel 82 van de Gemeentewetm het overleq zo helder markeren. Dit kan door middel van aanwijzing van SÎ? Peraonen.die °P titel ^n vertegenwoordiger van het openbaar onderwijs deelnemen aan het overleg. Het openbaar onderwijs dat bestuurd wordt door middel van een gemeenschappelijke regeling is in het overleg vertegenwoordigd door een of meer personen die zijn aangewezen door het openbaar lichaam van de gemeenschappelijke regeling. DeuVe5tegeny°°rdigin9 van de door de gemeente in stand gehouden scholen kan als «««te in stang volgt plaatsvinden: ??Lde ^®?"1® bestuursvorm: vertegenwoordiger die goed op de hoogte is van de stand van zaken binnen de handel»? SS schooloverstijgend kan denken en ka? belang?n van het openbaar onderwijs goed kan behartigen en wiens afvaardiging breed wordt ondersteund binnen het openbaar onderwijs (bijvoorbeeld o?d?î^i^en gemeen?chaPPelijk directieoverleg openbaar onderwijs en vanuit de gemeenschappelijke v?o^??ÏÏnSC?apSraad)*.bij de bestuurscommissie: voorzitter of secretaris van de bestuurscommissie of een andere door de bestuurscommissie aangewezen vertegenwoordiger tSt ?et bePaalde in bet derde lid zou de SÏÏÎ! onderwijs als vertegenwoordiger van het SH?? ondefWJ-3s uitgesloten moeten worden. De voorgestelde ?n ^er^e9enw°ordiging van met name het via de blj het COll^e van burgemeester en Het duidelijk positioneren van het openbaar onderwiis in h*t maakt «el voor alle deelnemers in het owl™ gSed zichtbaar wanneer de lokale overheid iets inbrengt vfnuit de

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 49