voorbereiding van het overleg. Overigens mag, ingeval er
gewerkt wordt met een voorbereidend overleg, ervan worden
uitgegaan dat de besturen of de vertegenwoordigers van de
besturen al m een eerder stadium op de hoogte zijn van de
inhoud van de voorstellen.
Tevens kan in dit voorbereidend overleg worden vastgesteld
wat het geschiktste tijdstip (voor schoolbestuurders meestal
een tijdstip in de namiddag of avond) voor het bijeenroepen
van het overleg is. Bij het ontbreken van vormen van
vooroverleg spreekt het voor zich dat de gemeente zich ervan
vergewist dat de geplande datum van het overleg een geschikt
tijdstip is voor de andere overlegpartners.
De schoolbesturen die niet deel kunnen nemen aan het overleq
kunnen voor de datum van het overleg hun zienswijze
schriftelijk kenbaar maken aan burgemeester en wethouders.
De gemeente is gehouden om een "aangekleed" voorstel toe te
zenden. In de vorm van een toelichting wordt de
overlegpartners inzicht gegeven in de achtergronden van het
voorstel. Tevens dient te worden aangegeven of het overleg
over het voorstel moet worden aangemerkt als een op
overeenstemming gericht overleg.
De vertegenwoordigers van de schoolbesturen hebben uiteraard
de mogelijkheid om ook zelf stukken in te brengen voor het
overleg.
Indien het overleg wordt voorbereid (zie artikel 7), dan
verdient het aanbeveling dat het voorstel ook vergezeld gaat
van de uitkomst van dit vooroverleg (bijvoorbeeld in de vorm
van een inventarisatie van onderwerpen waarover wel of niet
overeenstemming bestaat
De formulering dat het overleg op een bepaald tijdstip zal
"aanvangen", impliceert dat het overleg niet in één ronde
behoeft te worden afgerond. Vaak zal het zo zijn dat voor het
overleg meer dan één bijeenkomst nodig is. Er is in het model
voor gekozen om deze optie van vervolgoverleg niet te binden
aan nadere formele vereisten (behoudens de beschreven
omstandigheden in artikel 9, zesde lid, en artikel 11 van het
model) over de uitnodiging en toezending van stukken. De
deelnemers kunnen hierover in het eerste overleg concrete
afspraken maken die inspelen op de feitelijke situatie die
zich op dat moment voordoet.
Artikel 6Secretariaat
In formele zin zijn burgemeester en wethouders belast met het
voeren van het secretariaat van het overlegorgaan. De
praktijk is dat het secretariaat - onder verantwoordelijkheid
van burgemeester en wethouders - wordt verzorgd door een of
meer gemeenteambtenaren. Het zal daarbij in de regel om
ambtenaren gaan van de afdeling/dienst Onderwijs, belast met
aangelegenheden, inzake het lokaal onderwijsbeleid. Het
verdient aanbeveling om aan de vertegenwoordigers in het
overleg duidelijk aan te geven wie feitelijk met het voeren
van het (uitvoerend) secretariaat is belast.