Burgemeester en wethouders stellen dit overleg in. Zij doen
dit, evenais bij het voorbereidend overleg, in samenspraak
met de vertegenwoordigers van de schoolbesturen.
Het aantal vertegenwoordigers van schoolbesturen die
deelnemen aan dit agendaoverleg, kan per gemeente variëren.
Artikel 9. Advies Onderwijsraad
Dit artikel betreft de rol van de Onderwijsraad. Daar waar
het lokaal onderwijsbeleid inzake huisvesting,
schoolbegeleiding, achterstandenbeleid en OALT de
grondwettelijke vrijheid van richting en vrijheid van
inrichting van het onderwijs raakt, kan de Onderwijsraad in
beeld komen. Niet als geschillenbeslechtermaar als adviseur
van de lokale overheid. Maar wel, wanneer een schoolbestuur
zich beroept op strijdigheid met deze grondwettelijke
aspecten van onderwijsvrijheid, in de vorm van een
verplichting voor de gemeente om advies te vragen. De
wetgever beperkt de formulering doelbewust tot de vrijheid
van dichting en inrichting. Het aspect van de bekostiging van
het openbaar en bijzonder onderwijs naar dezelfde maatstaf
(9®Üjke behandeling) is daarbij niet genoemd. Mocht een
gemeente echter een ongerechtvaardigd onderscheid aanbrengen
tussen bijzonder en openbaar onderwijs en daardoor scholen
voor bijzonder onderwijs vanwege hun bijzonder zijn
achterstellen bij openbaar onderwijs, dan handelt deze
gemeente in strijd met de vrijheid van richting en
inrichtingEr wordt immers een inbreuk gemaakt op de
wezenlijke aard van de bijzondere school. Een schoolbestuur
kan via deze invalshoek de gemeente verzoeken om advies te
vragen van de Onderwijsraad.
Artikel 9 geeft in procedurele zin aan op welke wijze een of
overlegpartnersschoolbesturen en gemeentebestuur,
kenbaar moeten maken dat ze de Onderwijsraad willen
inschakelen voor een advies over aspecten aangaande een
onderwerp waarop het op overeenstemming gericht overleg van
toepassing is. Uitgangspunt daarbij is dat de partij die om
advies verzoekt, inhoudelijk en gemotiveerd aangeeft wat de
relatie is tussen deze aspecten en de vrijheid van richting
of vrijheid van inrichting. Dit gebeurt uiterlijk in het
overleg dat is bestempeld als het laatste, afrondende overleg
over het desbetreffende onderwerp. Het is aan te bevelen om
het finale karakter van het overleg te vermelden in de
uitnodiging. Zowel de schoolbesturen als burgemeester en
wethouders zijn gebonden aan dit uiterste moment (zie artikel
9, eerste lid).
gemeester en wethouders dienen het verzoek om advies in
bij de Onderwijsraad. Zij doen dit uiterlijk twee weken na
afloop van het overleg. Deze termijn is opgenomen vanwege het
feit dat de wet met het oog op een goede procesgang
voorschrijft dat in de gemeentelijke verordening wordt
opgenomen vanaf wanneer en tot welk moment het
gemeentebestuur de Onderwijsraad kan verzoeken een advies uit
te brengen.
Tevens is erin voorzien dat in het overleg van gedachten kan
worden gewisseld over de inhoud van het verzoek aan de
Onderwijsraad. Dit is tegen de achtergrond dat iedereen erbij
gebaat is dat er minimaal duidelijkheid bestaat over de
beweegredenen van een, meer of alle partijen om zich tot de