e!ÄSLrchortin9 van de tarmijn bij
makerSuWelijk^ardl Snda™^r^dVqiioUvee?ddzarmoa?eä
uiteraard^oî- tS Deze gedachtewisseling laat
uiteraard het recht van een individueel schoolbestuur of do
gemeente onverlet om de Onderwijsraad in te schakelen onV
Sonr ne andere over^-egPartners daarin ge^ behol?te
hebben. Daarnaast zal ook de Onderwijsraad in het kader van
zijn advisering geïnformeerd willen worden over de (moqeliik
afwekende) zienswijzen van alle partners uit Lt ove?lea^
e adviestermijn bedraagt vier weken. De wettelijke
epalingen geven aan dat de termijn van vier weken wordt
aanvnîi10^ indien de Onderwijsraad op redelijke gronden
van zlin11?6 nodhe®ft voor een goede ^ervulîing
van zijn taak (zie het vierde lid). Bij de formulerina van do
opschorting van de termijn is aangesloten bij^rtSîVîS
van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dat artikel bevat
aangeven welke gegevens hij nodig heeft. De Onderwijsraad zal
rodoT^1 .?anvV^" gegevens kunnen opvragen voorzover die
advies? 13S nood2akell3k zijn voor het uitbrengen van het
^oreL"epaalt dS WSt dat de gemeenteraad geen besluit neemt
over een onderwerp waarop het overleg van toepassing isneemt
Äe: uitbrengenverstre^en waarbinnen de Ondlrwijsraad
In het zesde lid wordt bepaald in welke situatie er in ieder
gevâi nader overleg plaatsvindt over het advies van de
nderwijsraad. Dit is aan de orde wanneer de Onderwijsraad
adviseert om inhoudelijke wijzigingen aan te brengen in het
voorstel over het desbetreffende onderwerp, in alle andere
gevallen maken burgemeester en wethouders de afweging of
nader overleg noodzakelijk is. In het model is vooJ deze
5° ^ï®v?®kozen ^plaats van voor de benadering om ongeacht
dïf ^ÏSo^1119 lnh?ud va? het advies standaard te bepalen
t nader overleg plaatsvindt over het uitgebrachte advies.
Er kunnen zich namelijk situaties voordoen waarin een
dergelijk nader overleg geen toegevoegde waarde heeft,
bijvoorbeeld wanneer het advies het voorstel van burqemeester
en wethouders onderschrijft. Uiteraard is er niets 00 teqen
cevoTSd °P ?kaal niveau hierbij een andere benadering wordt
het bHpppZ°a standaard uitgaan van een nader overleg of
het bijeenroepen van een overleg indien een of meer
vInr^?PSt?erSK"aar aanleiding van het toegezonden afschrift
an het advies hierom vragen binnen een bepaalde periode.
Overigens wordt nog opgemerkt dat de wettelijke bepalinqén
advisering van de Onderwijsraad niets voorschrijven
w"dt SepalS -2031! hi6rVOOr is beschreven? Er
gemeenteraad^ tlt b^Äak?
vanatoepassing^ia?SlUit -erleg
Om te voorkomen dat eventueel nader overleg over het
uitgebrachte advies tot een te grote vertrlging in het
besluitvormingsproces leidt, is in het zesde lid uitqeqaan
van een vrij korte termijn waarbinnen een dergelijk overleq
plaats zal dxenen te vinden, om hierbij probllmeÜ te 9