e!ÄSLrchortin9 van de tarmijn bij makerSuWelijk^ardl Snda™^r^dVqiioUvee?ddzarmoa?eä uiteraard^oî- tS Deze gedachtewisseling laat uiteraard het recht van een individueel schoolbestuur of do gemeente onverlet om de Onderwijsraad in te schakelen onV Sonr ne andere over^-egPartners daarin ge^ behol?te hebben. Daarnaast zal ook de Onderwijsraad in het kader van zijn advisering geïnformeerd willen worden over de (moqeliik afwekende) zienswijzen van alle partners uit Lt ove?lea^ e adviestermijn bedraagt vier weken. De wettelijke epalingen geven aan dat de termijn van vier weken wordt aanvnîi10^ indien de Onderwijsraad op redelijke gronden van zlin11?6 nodhe®ft voor een goede ^ervulîing van zijn taak (zie het vierde lid). Bij de formulerina van do opschorting van de termijn is aangesloten bij^rtSîVîS van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dat artikel bevat aangeven welke gegevens hij nodig heeft. De Onderwijsraad zal rodoT^1 .?anvV^" gegevens kunnen opvragen voorzover die advies? 13S nood2akell3k zijn voor het uitbrengen van het ^oreL"epaalt dS WSt dat de gemeenteraad geen besluit neemt over een onderwerp waarop het overleg van toepassing isneemt Äe: uitbrengenverstre^en waarbinnen de Ondlrwijsraad In het zesde lid wordt bepaald in welke situatie er in ieder gevâi nader overleg plaatsvindt over het advies van de nderwijsraad. Dit is aan de orde wanneer de Onderwijsraad adviseert om inhoudelijke wijzigingen aan te brengen in het voorstel over het desbetreffende onderwerp, in alle andere gevallen maken burgemeester en wethouders de afweging of nader overleg noodzakelijk is. In het model is vooJ deze 5° ^ï®v?®kozen ^plaats van voor de benadering om ongeacht dïf ^ÏSo^1119 lnh?ud va? het advies standaard te bepalen t nader overleg plaatsvindt over het uitgebrachte advies. Er kunnen zich namelijk situaties voordoen waarin een dergelijk nader overleg geen toegevoegde waarde heeft, bijvoorbeeld wanneer het advies het voorstel van burqemeester en wethouders onderschrijft. Uiteraard is er niets 00 teqen cevoTSd °P ?kaal niveau hierbij een andere benadering wordt het bHpppZ°a standaard uitgaan van een nader overleg of het bijeenroepen van een overleg indien een of meer vInr^?PSt?erSK"aar aanleiding van het toegezonden afschrift an het advies hierom vragen binnen een bepaalde periode. Overigens wordt nog opgemerkt dat de wettelijke bepalinqén advisering van de Onderwijsraad niets voorschrijven w"dt SepalS -2031! hi6rVOOr is beschreven? Er gemeenteraad^ tlt b^Äak? vanatoepassing^ia?SlUit -erleg Om te voorkomen dat eventueel nader overleg over het uitgebrachte advies tot een te grote vertrlging in het besluitvormingsproces leidt, is in het zesde lid uitqeqaan van een vrij korte termijn waarbinnen een dergelijk overleq plaats zal dxenen te vinden, om hierbij probllmeÜ te 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 54