- 4 -
Het alternatief voor een gefaseerde wijze van invoering zou het hef
fen met ingang van een vaste datum zijn. Dit stuit echter op prakti
sche problemen. Indien in onderhavig geval de verordening per 1 augus
tus in werking zal treden, is de hoofdsom voor de tijdvakken die voor
1 februari zijn aangevangen, reeds in rekening gebracht. Het afzonder
lijk in rekening brengen van een lokale opslag, los van de hoofdsom,
staat gelet op de geringe hoogte van het tarief niet in verhouding
tot de uitvoeringskosten die hiermee gemoeid zijn.
Als bijkomend bezwaar van een vaste datum geldt dat voor lopende
tijdvakken, het vastgestelde tarief slechts tijdsevenredig in reke
ning kan worden gebracht (indien nog een maand van het tijdvak res
teert kan ook slechts een zesde of een twaalfde van de opslag in
rekening worden gebracht)
Samenvattend wordt hiermee voorgesteld:
1. Tot een gefaseerde invoering van een heffing van een lokale
radio-opslag op de omroepbijdrage over te gaan, en de opbrengst
van deze opslag door te geleiden naar de Boarnsterstim, zulks
onder de voorwaarde van een jaarlijkse goedkeuring van de begro
ting en rekening van de Boarnsterstim door het college van burge
meester en wethouders.
2. De lokale radio-opslag op de hoofdsom van omroepbijdrage A vast
te stellen op f.1,-
3. De hoogte van de lokale radio-opslag op de hoofdsom van omroep
bijdrage B vast te stellen op f.0,60.
4. Tot vaststelling van de bijgevoegde concept-verordening lokale
radio-opslag over te gaan.
AVTLOPSL/RAAD/4