Gemeente BOARNSTERHIM
VOORSTEL
Vergadering: 19 oktober 1999
Agendapunt9
Portefeuillehouder
A.P. Oosterhof
Grou, 8 oktober 1999
aan de gemeenteraad
ONDERWERP
Plan "bromfietsers op de rijbaan"
KORTE INHOUD
Per 15 december 1999 komt in het kader van het startprogramma Duurzaam Vei
lig een nieuw fenomeen op de gemeente af. Vanaf die datum treedt de regel in
werking dat bromfietsers op wegen met een maximumsnelheid tot 60 kilometer
per uur van de rijbaan gebruik moeten maken en dus niet meer op het fietspad
mogen, tenzij dit in de bebording expliciet is aangegeven. Hiervoor zal in
het RW een nieuw verkeersbord worden opgenomen: het verplichte
fiets/bromfietspad. Het bestaande bord verplicht (brom) fietspad zal vanaf
15 december 1999 alleen de fietser toegang verlenen tot het fietspad.
Uitgebreide proeven met positief resultaat hebben ertoe geleid dat besloten
is om deze regelgeving landelijk in te voeren. Per 1 september 1999 mogen de
wegbeheerders de nieuwe borden plaatsen en per 15 december 1999 wordt de
maatregel definitief.
Als een gemeente niets zou doen en de datum van 15 december is bereikt, dan
betekent dit dat de bromfietser vanaf dat moment overal van de rijbaan ge
bruik móét maken in plaats van de huidige verplichte fietspaden. Dus ook op
de wegen waarvan je niet wilt dat de bromfietser van de rijbaan gebruik
maakt, uit bijvoorbeeld verkeersveiligheidsoverwegingen of daar waar hele
maal geen aanvaardbare alternatieve routes voor de bromfietser zijn.
Voor de gemeente betekent dit dat er een soort tweetrapsraket ontstaat.
Eerst moet gekeken worden waar de bromfietser op het fietspad wordt toegela
ten en waar niet. Vervolgens dienen deze keuzes met de buurgemeenten over
legd te worden om te voorkomen dat op de gemeentegrens de bromfietser ineens
van de rijbaan gebruik moet maken of omgekeerd. Hierdoor verdienen de kom-
grenzen ook bijzonder aandacht.
Als dit proces voltooid is dient voor alle betreffende lokaties te worden
geïnventariseerd wat voor maatregelen dit met zich meebrengt.
Hierin zijn twee typen maatregelen te onderscheiden:
a. licht infrastructurele maatregelen
b. juridische maatregelen, verkeersbesluiten en aanpassing borden.
De gemeente Boarnsterhim zal dus inzicht moeten krijgen in de manier van in
voering van deze bijzonder regeling. Deze regeling moet worden ingevoegd in
de al lopende actualisering van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan.
raadsvoorstel bromfietsers op de weg/1