Gemeente BOARNSTERHIM VOORSTEL Vergadering: 19 oktober 1999 Agendapunt9 Portefeuillehouder A.P. Oosterhof Grou, 8 oktober 1999 aan de gemeenteraad ONDERWERP Plan "bromfietsers op de rijbaan" KORTE INHOUD Per 15 december 1999 komt in het kader van het startprogramma Duurzaam Vei lig een nieuw fenomeen op de gemeente af. Vanaf die datum treedt de regel in werking dat bromfietsers op wegen met een maximumsnelheid tot 60 kilometer per uur van de rijbaan gebruik moeten maken en dus niet meer op het fietspad mogen, tenzij dit in de bebording expliciet is aangegeven. Hiervoor zal in het RW een nieuw verkeersbord worden opgenomen: het verplichte fiets/bromfietspad. Het bestaande bord verplicht (brom) fietspad zal vanaf 15 december 1999 alleen de fietser toegang verlenen tot het fietspad. Uitgebreide proeven met positief resultaat hebben ertoe geleid dat besloten is om deze regelgeving landelijk in te voeren. Per 1 september 1999 mogen de wegbeheerders de nieuwe borden plaatsen en per 15 december 1999 wordt de maatregel definitief. Als een gemeente niets zou doen en de datum van 15 december is bereikt, dan betekent dit dat de bromfietser vanaf dat moment overal van de rijbaan ge bruik móét maken in plaats van de huidige verplichte fietspaden. Dus ook op de wegen waarvan je niet wilt dat de bromfietser van de rijbaan gebruik maakt, uit bijvoorbeeld verkeersveiligheidsoverwegingen of daar waar hele maal geen aanvaardbare alternatieve routes voor de bromfietser zijn. Voor de gemeente betekent dit dat er een soort tweetrapsraket ontstaat. Eerst moet gekeken worden waar de bromfietser op het fietspad wordt toegela ten en waar niet. Vervolgens dienen deze keuzes met de buurgemeenten over legd te worden om te voorkomen dat op de gemeentegrens de bromfietser ineens van de rijbaan gebruik moet maken of omgekeerd. Hierdoor verdienen de kom- grenzen ook bijzonder aandacht. Als dit proces voltooid is dient voor alle betreffende lokaties te worden geïnventariseerd wat voor maatregelen dit met zich meebrengt. Hierin zijn twee typen maatregelen te onderscheiden: a. licht infrastructurele maatregelen b. juridische maatregelen, verkeersbesluiten en aanpassing borden. De gemeente Boarnsterhim zal dus inzicht moeten krijgen in de manier van in voering van deze bijzonder regeling. Deze regeling moet worden ingevoegd in de al lopende actualisering van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. raadsvoorstel bromfietsers op de weg/1

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 39