2 Zonder de financiële middelen zal de versterking van de stadsregio niet van de grond komen. De omvang van de projecten is inmiddels becijferd op een investeringsbedrag van 1,4 miljard gulden voor de periode tot 2010. Naast de concrete afspraken uit het regio convenant en het stadconvenant en het te behouden Westergoconvenant is het voornemen vastgesteld om in 2000 te starten met het formuleren van een Ontwikkelingsvisie voor de periode na 2010. Het pakket bestuurlijk beoordeeld Het doel van het proces Ontwikkelingskader I en II is de versterking van de stad en -zoals door de staten in het statenvoorstel van 9 december 1998 aangegeven- de gehele stadsregio. Uitgangspunt is een sterke stad en een sterk platteland in de regio. De stad en de regio kennen immers grote samenhang en vormen een netwerk van wonen, werken, voorzieningen. Infrastructuur verbindt de regio en de stad. Drie elementen dienen terug te komen in de voorstellen, te weten de daadkracht van de stad Leeuwarden, bindende samenwerking van Leeuwarden en de haar omringende gemeenten en een herkenbare regierol van de provincie. De inspanningen van de stad in de afgelopen jaren beschouwend en de inzet die de stad zichzelf oplegt in de voorliggende afspraken geeft het vertrouwen dat voldoende invulling gegeven kan worden aan het eerste element. De concrete afspraken die middels het convenant worden aangegaan en de vorming van een investeringsfonds gekoppeld aan een uitvoeringsprogramma is een aansprekende invulling van de bindende samenwerking. Het geheel valt onder provinciale regie. Waar de regie op het onderdeel wonen onmiskenbaar is geldt dat in de voorstellen in mindere mate de uitvoering van andere onderdelen. Deze zal worden gevolgd middels een jaarlijks gezamenlijk vast te stellen voortgangsrapport. Naast de rol in de regiefunctie fungeert dit eveneens als een ijkpunt voor de deelnemende gemeenten, zowel voor iedere gemeente op zich als in onderlinge samenhang. De conclusie is dat middels het pakket wordt voldaan aan de gewenste drie elementen. De bestuurlijke vormgeving Uitvoering van het pakket zal overleg- en afstemming vergen, waarbij bestuurlijke en ambtelijke inzet noodzakelijk is. De verdere invulling van het programma OKL-II wordt gedaan voor het stadconvenant door de Stuurgroep Convenant Provincie - gemeente Leeuwarden en voor het regioconvenant door het Bestuurlijk Overleg Leeuwarden Stadregio. Door de stuurgroep OKL-II is bewust gekozen voor een licht bestuurlijke constructie gericht op practisch werken. Het secretariaat wordt verzorgd door een van de gemeenten. Het draagt zorg voor het voorbereiden en uitwerken van vergaderingen. Het bestuurlijk overleg maakt jaarlijks een uitvoeringsprogramma met projecten en een FSL-jaarprogramma. De werkwijze zal nog nader worden vorm gegeven in een huishoudelijk reglement. Iedere gemeente wijst een contact ambtenaar aan. Een en ander betekent dat het Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest opgeheven zal worden. Het pakket OKL en de gemeente Boarnsterhim Voor de periode 2000-2010 is het concept regioconvenant Leeuwarden opgesteld, waarin betrokkenen concrete afspraken maken om de versterking van Leeuwarden en de omringende plattelandsgemeenten vorm te geven. Twee onderdelen uit dit convenant behoeven goede aandacht van de gemeenteraad van Boarnsterhim: wonen en regiofonds. Wonen Uitgangspunt voor de afspraken over wonen zijn de richtgetallen voor nieuw te bouwen woningen, zoals die door de provincie zijn vastgesteld in "Wenjen yn Fryslân 1998 - 2010". Voor Boarnsterhim betekent het dat -na aftrek van de reeds gebouwde aantallen- voor de komende tien jaar nog 727 woningen gebouwd mogen worden. Omdat wij inmiddels contractuele verplichtingen waren aangegaan voor met name Boarnstee en Meinga, kunnen wij het grootste deel (530 woningen) bouwen in de komende periode van 4 jaren. rol raad okl.doc/1

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 7