- 5 - te zorgen. Zoals ophoging jeugd- en jongerenwerk, jeugd- en jongeren werkster, peuterwerk structureel CAO, muziekschool, bibliotheek, in dexering welzijn, Ontwikkelingskader Leeuwarden, Uur Cultuur, uitbrei ding dorpsbeheer, opgeteld 3,5 ton. Er is maar f 240.000,00 voor nieuw beleid. En daar heeft het college zelf ook al voor een deel een invul ling voor genoemd. Dan als klap op de vuurpijl is er in 2001 7 ton min der aan algemene uitkering te verwachten. Dat is nog niet vertaald in het meerjarenperspectief. Het nu vaststellen van het meerjarenperspec tief is toch hopelijk geen farce? Het staatje meerjarenraming 2001-2003 is dus een geflatteerd plaatje en niet gebaseerd op realiteit. Een kort resumé. Wensenlijst van het college een paar miljoen, ingezette struc turele zaken 3,5 ton, korting uitkering gemeentefonds 7 ton. Ook wenst het college de exploitatie van de Heerenzijlbrug pas te financieren bij de voorjaarsnota. Deze gewone exploitatiekosten van f 70.000,00 zijn uit de begroting geschrapt. Voordat haar fractie instemt met de onder delen van het voorstel wacht zij eerst de reactie van het college af. De heer Smittenberg zegt dat het financiële beleid naar het inzicht van zijn fractie wordt gekenmerkt door opportunisme. Enkele jaren leuke dingen doen met éénmalige middelen en dan is de oude sok leeg. De structurele begroting komt daardoor steeds meer onder druk te staan. Bij de begroting 1999 gold de intentie om politieke keuzes en beschou wingen bij de voorjaarsnota aan de orde te stellen. Bij de voorjaarsno ta werd echter geen gelegenheid geboden om dat waar te maken. Er was slechts een halve voorjaarsnota: wel keuzes voor enkele beleidsterrei nen, een operatie met reserves en incidentele middelen maar geen zicht op de ruimte in de structurele begroting. De huidige begroting draagt daar de sporen van. Veel woorden worden gewijd aan de inzet van inci dentele middelen, en veel keuzes worden uit de weg gegaan. Mevrouw Van den Berg heeft al een behoorlijke lijst opgesomd. Er zijn veel discuta bele punten in de exploitatiebegroting op zowel beleids- als beheersni veau. Een fatsoenlijke behandeling in commissie en raad is door de be stuurscrisis onmogelijk geworden. Dat heeft de democratie in onze ge meente bepaald geen goed gedaan. Als er nu gekozen wordt voor een pro forma behandeling zal er zeer binnenkort de gelegenheid moeten zijn voor een wolwassen discussie en besluitvorming. Nu zou er in feite Han ook geen nieuw beleid in de begroting behoren te zitten. Structurele bezuinigingen op kwaliteit van het apparaat, onderhoud en handhaving kunnen op dit moment niet worden doorgevoerd. Hij wijst op een enkel punt: meldpunt leerplicht, volwasseneneducatie, accountant voor SoZa, deelname Huis 2000, kadastrale informatie, rechtsbijstand, zaken die alles te maken hebben met de kwaliteit van de uitvoering en waarop in feite bezuinigd gaat worden. Met de risico's die hij genoemd heeft en de onbeantwoorde vragen vindt hij de begroting een dermate gatenkaas dat hij er niet mee kan instemmen. De hear Van der Baan kin him oan ien kant wol wat foarstelle by alle sombere lûden, mar sjoen de sitewaasje dy't ûntstien is liket it him goed ta de behanneling fan de maitiidsnota sa gau mooglik plakfine te litten. Syn fraksje kin ynstimme mei it útstel fan it kolleezje. De foarsitter tinkt dat it elkenien wol dúdlik is wêrom der foar in koarte behanneling fan de begrutting keazen wurdt. It ûntwerp fan de begrutting lei der lykwols al yn oktober. It kolleezje fynt dat in goe de begrutting. De ried hat gelyk dat der op in folwoeksen wize praten wurde moat oer it belied. Dat sil dan ek sa gau mooglik wol barre moat- te. It kolleezje stelt út om de maitiidsnota te behanneljen op 4 april 2000 om 13.30 oere. Neffens mefrou Van den Berg wurdt in âlde tradysje "yn eare hersteld", is dit in begrutting fan de foarútskode kar. Hy is ried 23 novimber 1999.doc/S

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1999 | | pagina 6