- 5 -
te zorgen. Zoals ophoging jeugd- en jongerenwerk, jeugd- en jongeren
werkster, peuterwerk structureel CAO, muziekschool, bibliotheek, in
dexering welzijn, Ontwikkelingskader Leeuwarden, Uur Cultuur, uitbrei
ding dorpsbeheer, opgeteld 3,5 ton. Er is maar f 240.000,00 voor nieuw
beleid. En daar heeft het college zelf ook al voor een deel een invul
ling voor genoemd. Dan als klap op de vuurpijl is er in 2001 7 ton min
der aan algemene uitkering te verwachten. Dat is nog niet vertaald in
het meerjarenperspectief. Het nu vaststellen van het meerjarenperspec
tief is toch hopelijk geen farce? Het staatje meerjarenraming 2001-2003
is dus een geflatteerd plaatje en niet gebaseerd op realiteit. Een kort
resumé. Wensenlijst van het college een paar miljoen, ingezette struc
turele zaken 3,5 ton, korting uitkering gemeentefonds 7 ton. Ook wenst
het college de exploitatie van de Heerenzijlbrug pas te financieren bij
de voorjaarsnota. Deze gewone exploitatiekosten van f 70.000,00 zijn
uit de begroting geschrapt. Voordat haar fractie instemt met de onder
delen van het voorstel wacht zij eerst de reactie van het college af.
De heer Smittenberg zegt dat het financiële beleid naar het inzicht van
zijn fractie wordt gekenmerkt door opportunisme. Enkele jaren leuke
dingen doen met éénmalige middelen en dan is de oude sok leeg. De
structurele begroting komt daardoor steeds meer onder druk te staan.
Bij de begroting 1999 gold de intentie om politieke keuzes en beschou
wingen bij de voorjaarsnota aan de orde te stellen. Bij de voorjaarsno
ta werd echter geen gelegenheid geboden om dat waar te maken. Er was
slechts een halve voorjaarsnota: wel keuzes voor enkele beleidsterrei
nen, een operatie met reserves en incidentele middelen maar geen zicht
op de ruimte in de structurele begroting. De huidige begroting draagt
daar de sporen van. Veel woorden worden gewijd aan de inzet van inci
dentele middelen, en veel keuzes worden uit de weg gegaan. Mevrouw Van
den Berg heeft al een behoorlijke lijst opgesomd. Er zijn veel discuta
bele punten in de exploitatiebegroting op zowel beleids- als beheersni
veau. Een fatsoenlijke behandeling in commissie en raad is door de be
stuurscrisis onmogelijk geworden. Dat heeft de democratie in onze ge
meente bepaald geen goed gedaan. Als er nu gekozen wordt voor een pro
forma behandeling zal er zeer binnenkort de gelegenheid moeten zijn
voor een wolwassen discussie en besluitvorming. Nu zou er in feite Han
ook geen nieuw beleid in de begroting behoren te zitten. Structurele
bezuinigingen op kwaliteit van het apparaat, onderhoud en handhaving
kunnen op dit moment niet worden doorgevoerd. Hij wijst op een enkel
punt: meldpunt leerplicht, volwasseneneducatie, accountant voor SoZa,
deelname Huis 2000, kadastrale informatie, rechtsbijstand, zaken die
alles te maken hebben met de kwaliteit van de uitvoering en waarop in
feite bezuinigd gaat worden. Met de risico's die hij genoemd heeft en
de onbeantwoorde vragen vindt hij de begroting een dermate gatenkaas
dat hij er niet mee kan instemmen.
De hear Van der Baan kin him oan ien kant wol wat foarstelle by alle
sombere lûden, mar sjoen de sitewaasje dy't ûntstien is liket it him
goed ta de behanneling fan de maitiidsnota sa gau mooglik plakfine te
litten. Syn fraksje kin ynstimme mei it útstel fan it kolleezje.
De foarsitter tinkt dat it elkenien wol dúdlik is wêrom der foar in
koarte behanneling fan de begrutting keazen wurdt. It ûntwerp fan de
begrutting lei der lykwols al yn oktober. It kolleezje fynt dat in goe
de begrutting. De ried hat gelyk dat der op in folwoeksen wize praten
wurde moat oer it belied. Dat sil dan ek sa gau mooglik wol barre moat-
te. It kolleezje stelt út om de maitiidsnota te behanneljen op 4 april
2000 om 13.30 oere. Neffens mefrou Van den Berg wurdt in âlde tradysje
"yn eare hersteld", is dit in begrutting fan de foarútskode kar. Hy is
ried 23 novimber 1999.doc/S