1 Inleiding
Op 5 januari 2000 heeft het MT een werkgroep Onderzoek Tijdelijke Huisvesting, onder leiding van
het hoofd Burgerzaken (de heer M.J. de Jong) als projectleider, in het leven geroepen.
Als opdracht werd hen meegegeven:
onderzoek de mogelijkheden van tijdelijke huisvesting rekening houdend met de volgende rand
voorwaarden:
S noodzaak is reeds uitgesproken en bevestigd door de Gemeenteraad
s er is al voorwerk gedaan (opsomming knelpunten/technische mogelijkheden l&A)
S zoek een zo optimaal mogelijke oplossing (perfect is anders; het is tijdelijk)
s huisvesting bij voorkeur op eigen terrein (gras, parkeerplaats, water)
S tijdelijkheid tot in 2002
S oplossing moet sober en doelmatig zijn
S gebruik van bestaand meubilair
S de ruimte die ontstaat moet knelpunten voor "achterblijvende" afdelingen opheffen
ga uit van maximale bereidwilligheid
ga in gesprek met afdelingshoofden (knelpunttoelichting/verhuislustigen).
Deze werkgroep Onderzoek Tijdelijke Huisvesting is vanaf die datum voortvarend aan de slag ge
gaan. De werkgroep heeft het personeel, de Ondernemingsraad Boarnsterhim, het MT en het colle
ge op de hoogte gehouden van de stand van zaken. Het resulteerde uiteindelijk in een MT-voorstel
gericht aan het college
Het college heeft op 29 februari 2000 conform het voorstel Tijdelijke Huisvesting (variant koop) be
sloten.
2 Het voorstel Tijdelijke Huisvesting (variant koop)
Om te komen tot het oplossen van eerder gesignaleerde knelpunten zijn verschillende afwegingen
gemaakt. Daarbij zijn onderwerpen als:
locatiekeuze
inschatting gebruiksduur tijdelijke huisvesting
noodzakelijk oppervlak
kwaliteit tijdelijke huisvesting
huur of koop tijdelijke huisvesting
kostenraming
aanvraag offertes
planning van activiteiten
Uiteindelijk is besloten om bij de huisvestingsproblematiek op basis van de uitgebrachte offertes,
mede in relatie met het voorkomen van een met name voor de burger nadelige dislocatie, de
voorkeur te geven aan demontabele kantoorunits. Deze units zullen, evenwijdig aan de toegangs
weg op het grasveld, naast het huidige kantoor worden geplaatst.
Het huren van de kantoorunits over een periode van drie jaar is een goedkopere oplossing dan het
kopen van de units. Er zijn echter andere argumenten mee genomen in de afweging. Met name de
mogelijkheid om de units nâ het gebruik als tijdelijke huisvesting van gemeentepersoneel, opnieuw
in te kunnen zetten. Bij een koopovereenkomst biedt hergebruik van de kantoorunits op het terrein
van accommodatiebeleid (noodlokaal, jeugdhonk, kinderopvang etc) duidelijke financiële voordelen.
Het financieel-technische omslagpunt tussen de opties huur en koop ligt in het vierde jaar. De tech
nische gebruiksduur is een periode van minimaal 10 jaar.
Pagina 2
raadsvoorstel Tijdelijke Huisvesting