- 2 -
Niveau van Adviseren
Naast meepraten wordt op dit niveau aan de betrokkenen ook de gelegenheid
geven een advies uit te brengen aan het college van B&W.
Niveau van Meebeslissen
Op dit niveau heeft men ook een stem in de besluitvormingsprocedure.
Cliéntenparticipatie binnen sociale zaken begeeft zich op het niveau van
medeweten, meedenken, meepraten en adviseren. Er kan geen sprake zijn van
medebeslissingsrecht. De beslissingen over deze zaken is voorbehouden aan
het college van B&W.
Evenzo geldt dat cliëntenparticipatie voor sociale zaken zich beperkt tot
die zaken waarover de gemeente zelf kan beslissen en eigen beleid kan
voeren. Zaken als de hoogte van uitkering en toelating zijn nu eenmaal voor
behouden aan de rijksoverheid.
Huidige situatie Boarnsterhim:
Onze gemeente heeft tot nu geen vorm van cliëntenparticipatie voor
uitkeringsgerechtigden anders dan die voor de WVG. Cliënten van sociale
zaken worden door de consulenten zo goed en zorgvuldig mogelijk voorgelicht
en gewezen op hun rechten en plichten. Daarnaast probeert de gemeente met
eigen voorlichtingsmateriaal en materiaal van het ministerie de doelgroep te
bereiken en voor te lichten.
Mede gezien echter de wettelijke verplichting maar ook in het kader van het
intensiveren van de voorlichting is het wenselijk een meer structurele en
zwaardere vorm op te zetten om clientenparticipatie mogelijk te maken.
Gewenste situaties
Er zijn een aantal mogelijkheden om vorm te geven aan cliëntenparticipatie.
Uit een vorig jaar gehouden onderzoek van het PUF (Platform Uitkeringsge
rechtigden Friesland) blijken de gemeenten in Friesland hier verschillend
mee om te gaan. Sommigen hebben een cliëntenraad ingesteld (bijvoorbeeld
Heerenveen en Drachten)sommigen hebben een platform (Opsterland)sommige
hebben nog niets of zijn bezig.
Er kan voor een van de onderstaande vormen worden gekozen. Bij elke vorm
wordt meteen aangegeven of deze haalbaar is om in onze gemeente toe te pas
sen.
Kwaliteitspanel:
Bij een kwaliteitspanel wordt afhankelijk van het onderwerp een panel
samengesteld dat om een mening gevraagd wordt. Er vindt een directe
kwaliteitsmeting plaats.
Deze vorm vergt een vrije forse tijdsinvestering van de afdeling om het
te organiseren. Daarnaast is onze gemeente gezien het aanbod van belan
genvertegenwoordigers hier iets te kleinschalig voor.
Terugkerende tevredenheidsonderzoeken (monitoring)en/of incidentele
signalering van cliënten:
Monitoren kan een prima instrument zijn maar heeft een vrijblijvend
karakter. De cliënt is afhankelijk van de bereidheid van de gemeente om
wat met de resultaten te doen. Het is een passieve vorm. Dit geldt ook
voor incidentele signalering van cliënten door middel van bijvoorbeeld
het invullen van klachtenformulieren of het instellen van een ideëenbus.
Platform of Cliëntenraad:
De gemeente is al een aantal jaren bekend met werk van het wVG-platform.
Ook voor sociale zaken lijkt een platform of cliëntenraad de meest ge
schikte vorm. Eenmaal op poten gezet, biedt het in onze situatie van alle
vormen de meeste continiuteitDaarnaast sluit het prima aan bij gestelde
doel van clientenparticipatie
In het geval van sociale zaken willen wij opteren voor een cliëntenraad,
die zal gaan bestaan uit clienten en belangenorganisaties voor uitke
ringsgerechtigden. Het instellen van een cliëntenraad verschilt ten op
zichte van een platform door de zwaardere structuur die er vast wordt ge
hangen. Beide partijen (gemeente en de cliëntenraad) leggen zich door
middel van een huishoudelijk reglement vast (voorbeeld is bijgevoegd)
raadsvoorstel clientenraad/2