- 3 -
Belangenbehartiging kan dan gerealiseerd worden door de cliëntenraad de mo
gelijkheid te geven het college van B&w gevraagd en ongevraagd te adviseren
over alle onderwerpen die betrekking hebben op de ontwikkeling, de uitvoe
ring en evaluatie van het gemeentelijk sociaal beleid. Tot deze onderwerpen
behoren dan niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individu
ele cliënten betrekking hebben. Hiervoor gebruikte procedures/regelingen
weer wel. Elk advies van de cliëntenraad wordt inclusief ambtelijk advies
van de afdeling aan het college voorgelegd. Het college kan dan vervolgens
een besluit nemen en gemotiveerd aangeven waarom wel of niet op een bepaald
advies is ingegaan. Dit wordt vervolgens teruggekoppeld naar de cliënten
raad. Op deze manier onstaat en wisselwerking tussen de overwegingen van de
cliëntenraad en van de gemeente.
Er zijn wel een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden om via een
cliëntenraad tot kansrijke participatie te komen.
Draagvlak:
Het creëren van voldoende draagvlak bij zowel de politiek, de afdeling,
de sector en natuurlijk de cliënten en belangenorganisaties. Intern is
het onderwerp inmiddels via het sectoroverleg (ISO) en teamoverleg soza
aan de orde geweest. Een en ander is ook al met betrokken portefeuille
houder voorbesproken. N.a.v. het teamoverleg kwam het idee om clienten te
werven via het plaatsen van een advertentie. Op deze manier kan het ini
tiatief aan iedereen bekend worden gemaakt en kan meteen aan een stukje
PR rond dit onderwerp worden gedaan. Er zijn ook al (positieve)contacten
geweest met belangenorganisaties over dit onderwerp, zoals vakbonden en
Fries WAO-beraad.
Structuur:
Er dient een structuur vastgelegd te leggen bijvoorbeeld in de vorm van
een reglement. Hierin wordt in ieder geval genoemd de doelstelling, de
verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden. Op basis van
ervaringen uit Heerenveen is een concept-reglement vastgesteld, die na
overleg met beoogde cliëntenraad in werking gezet kan worden.
Cultuur:
We zullen moeten proberen zoveel mogelijk duidelijkheid te
creëren over eikaars verwachtingen, de gewenste houding ten opzichte van
elkaar en het gedrag van degenen die bij het proces betrokken is. Het is
belangrijk dat alle partijen doordrongen zijn van het feit dat het op
starten van een cliëntenraad een groeiproces is.
Faciliteiten:
Er zal een accommodatie geboden moeten worden voor vergaderingen. Daar
naast is het voorstel om in ieder geval gedurende de startperiode ambte
lijke ondersteuning te bieden om het geheel in goede banen te leiden. De
aanwezige (ervarings) deskundigheid dient waar nodig verder te worden be
vorderd (denk aan vergadertechnieken, het lezen van ambtelijke stukken
etc.)
Het voorstel is om hier vooralsnog een bedrag van maximaal /5.000,- per
jaar voor beschikbaar te stellen. Na verloop van tijd kan beoordeeld
worden of dit een realistische inschatting is of dat het bedrag aanpas
sing behoeft. In de antwoordnota 2000 is aangegeven dat er gestreeft zal
worden de kosten van het instellen van een cliëntenraad binnen de
begroting op te vangen. Wij willen hier mede gezien de doelgroep
invulling aan geven door de kosten te dekken binnen het budget van de
bijzondere bijstand en minimabeleid
raadsvoorstel clientenraad/3