BOARNSTERHIM gemeente s V OOR T E L Vergadering Agendapunt Portefeuillehouder 16 mei 2000 4 wethouder A.P. Oosterhof Grou, 28 april 2000. Aan de gemeenteraad. Onderwerp: Voorstel voor het verstrekken van een krediet ten behoeve van groot onderhoud aan de Bûtlânswei en het beschikbaar stellen van een subsidie welke is verstrekt in het kader van "Duurzaam Veilig". Korte inhoud: In december 1993 heeft de raad een meerjareninvestering voor de wegen vastgesteld. De keuze is gemaakt een deel van het onderhoudsbudget te verkapitaliseren. In dit plan is opgenomen op welke wegen op welk tijdstip voor reconstructie in aanmerking komen. De geplande reconstructies van 1994, 1995, 1996, 1997, 1998 en 1999 zijn uitgevoerd. Voor 2000 staat de reconstructie van de Bûtlânswei op het programma. In de meerjarenraming 1993-2000 is voor het uitvoeringsjaar 2000 f 1.000.000,00 opgenomen. Vooruitlopend op de reconstructie is de Bûtlânswei, in het kader van "Duurzaam Veilig", nader be ken. De Bûtlânswei zal worden ingericht als verblijfsgebied, hetgeen concreet betekent: inrichten voor 60 km/u en het doorgaande verkeer weren. De aanleiding hiertoe was een aantal feitelijke constateringen: De weg is in de ruilverkaveling De Sneeker Oudvaart ontworpen en aangelegd als agrarische ontsluitingsweg. Uit recente tellingen is gebleken dat de snelheden van het autoverkeer op deze weg veel te hoog zijn, 40 rijdt harder dan 80 km/u terwijl 87 al harder rijd dan 60 km/u. De verkeersintensiteit ligt voor een agrarische ontsluitingsweg met 2050 voertuigen per etmaal veel te hoog. Bovendien zal, als de aanleg van de oostelijke rondweg om Sneek gereed is, dit aantal met een toename van 2400 voertuigen, meer dan verdubbelen. De aantallen middel en zwaar vrachtverkeer (97 en 38) liggen aanzienlijk hoger dan voor dit ty pe wegen mag worden verwacht. De Bûtlânswei is voor zowel de dorpen in de Legeaën als voor toeristen een belangrijke fietsers- ontsluitingsweg. Fietsers ervaren deze weg als zeer gevaarlijk. De afgelopen 5 jaar hebben 8 ongevallen per jaar plaatsgevonden. De doelstelling is dan ook om de Bûtlânswei in te richten volgens het principe "Duurzaam Veilig". Dit willen we bereiken door: De snelheden terugbrengen door het instellen van 60 km/u zone; De verkeersintensiteit terugbrengen door het doorgaande verkeer te weren en het gebied zo danig in te richten dat het alleen toegankelijk is voor bestemmingsverkeer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2000 | | pagina 12