BOARNSTERHIM
gemeente
s
V
OOR
T
E
L
Vergadering
Agendapunt
Portefeuillehouder
16 mei 2000
3.
wethouder A.P. Oosterhof
Grou, 28 april 2000.
Aan de gemeenteraad.
Onderwerp:
Krediet uitvoering verbetering Garde Jagerswei.
Korte inhoud:
De Garde jagerswei is al een aantal jaren technisch volledig afgeschreven. Met lapmiddelen houden we
hem nog berijdbaar.
In het zelfde gebied wordt momenteel het project Staandemast-route uitgevoerd.
Hoewel zeer noodzakelijk is de verbetering van de Garde jagerswei uitgesteld tot 2002. Bij de opstelling
van de begroting is voor 2002 gekozen in verband met prioriteitstelling en de onduidelijkheid over het feit
of werkzaamheden wel gelijktijdig uitgevoerd kónden worden.
In het meerjareninvesteringsplan zoals dat bij de begroting 2000 is gepresenteerd is voor de verbetering
van de Garde Jagerswei voor het jaar 2002 f 850.000,- gereserveerd. De geplande verbetering omvat
voor het deel J.W. de Visserwei - Nauwe Galle een volledige reconstructie van het asfaltdek en bermen,
en het aanbrengen van een adequate afwatering. Voor het deel Nauwe Galle tot de Pont is een verbete
ring van het asfalt dek voorzien en het aanbrengen van een éénzijdig voetpad. In het werk zitten natuur
lijk de nodige aanstratingen.
Het project Staandemast-route is aanbesteed en met de uitvoering is een aanvang gemaakt. Tijdens de
voorbereiding van de uitvoering van het werk zijn een aantal voorstellen gedaan die ingrijpende conse
quenties hebben voor de Garde Jagerswei. Al deze voorstellen worden u separaat gepresenteerd. De
relatie met de Garde jagerswei willen we u hierbij schetsen.
Komend vanaf de J.W. de Visserwei:
De eerste 80 meter (aansluiting met de J.W. de Visserwei) is opgenomen binnen het bestek; het be
treft een nieuw tracé;
De volgende 95 meter ter hoogte van de Bosksleat moet vanwege de drooglegging een hogere aan-
leghoogte krijgen. Het hoge water ter weerzijden van de weg maakt dat het grondwater vlak onder
het asfalt staat, wat natuurlijk slecht is voor een stabiele constructie;
Het daarop volgende wegvak van 400 meter tot en met de bocht bij Roel Wester behoeft de geplan
de reconstructie-maatregelen;
Het aansluitende gedeelte van 400 meter is gelegen tussen de bestaande schiphuizen en de nieuw
te bouwen schiphuizen. Dit weggedeelte willen we omleggen op een hoger peil. De redenen daar
voor zijn:
1Door de aanleg van het nieuwe kanaal komt dit gedeelte te liggen tussen twee kanalen met een
boezem peil. De weg komt daardoor in een laagte te liggen waardoor de drooglegging nihil wordt
wat voor de instandhouding van de wegconstructie niet acceptabel is.
raadsvoorstel krediet Garde Jagerswei/nwjl/1