Tevens is op basis van een informatieve notitie gesproken over de beheersstructuur en de te ver
wachten BTW-voordelen, waarbij is aangegeven dat dit onderwerp in september uitvoerig aan de
orde zou komen.
Wat betreft de beschikbaarstelling van de benodigde geldmiddelen is via de begrotingsbehandeling
en meerjareninvesteringsplan tijdig aangegeven welke geldmiddelen nodig waren voor de bouw van
de school. Voor de bibliotheek is dit meegenomen bij de voorjaarsnota 2000.
Op enig moment dient de gemeenteraad te worden voorgelegd welk definitief krediet nodig is voor
de bouw van school en bibliotheek. Dit kan feitelijk pas geschieden indien alle elementen bekend
zijn welke de prijs bepalen, dus na de uitkomsten van de aanbesteding.
Zoals reeds is meegedeeld was het bekend dat, gelet op de situatie op de bouwmarkt, het benodig
de krediet onder spanning stond. Voor de aanbestedingsprocedure werd rekening gehouden met
een mogelijke tegenvallen van ongeveer 10% op het budget (geraamd op f 860.000).
De vraag is dan hoe hiermee om te gaan. Eerder bekend maken naar commissie en raad of de uit
komsten van de aanbesteding afwachten zodat het uiteindelijke resultaat kan worden gepresen
teerd. Met name vanwege de lopende aanbestedingsprocedure hebben wij er voor gekozen dit niet
naar buiten te brengen. Daarom is aan de leden van de commissie WOC de vertrouwelijke brief ge
zonden waarin vermeld staat dat bij de aanbestedingen op dit moment met verrassingen rekening
gehouden moet worden en dat het minder gewenst is om in de openbaarheid over bedragen te
gaan discussiëren. Wij hadden de hoop en de verwachting dat de aanbesteding nog wel zou kunnen
meevallen. Dit was mede gebaseerd op het feit dat bij de aanbesteding ook bedrijven waren uitge
nodigd welke hun belangstelling hadden getoond bij de overige te ontwikkelen bouwactiviteiten bij
de A 32.
Gelet op het teleurstellende resultaat hebben wij de commissie en de raad direct geïnformeerd. Het
is dus geenszins de bedoeling geweest informatie achter te houden. Indien gekozen zou zijn voor
een andere procedure was eerder gesproken over een gewenste aanpassing van het krediet terwijl
dan ook nog sprake zou zijn van een teleurstellend resultaat van de aanbesteding.
De verklaring voor het later informeren van commissie en raad had dus alleen te maken met de lo
pende aanbestedingsprocedure en de verwachting dat de aanbesteding misschien nog zou meeval
len. Deze hoop bleek dus ijdel te zijn.
Voor de onderdelen 2 t/m 6 is na de aanbesteding in overleg met aannemer, architect en ICS een
nauwkeurige analyse gemaakt van het aanbestedingsresultaat. In overleg zijn de mogelijkheden tot
verdere bezuinigingen onderzocht en uitgewerkt. Tevens zijn een drietal scenario's
opgezet als mogelijke oplossing.
De bijlagen waarin een en ander wordt toegelicht zijn bijgevoegd.
In overleg met betrokkenen zijn toch nog enkele bezuinigingen gerealiseerd. Uitgaande van dit ont
werp is dit het maximaal haalbare. Andere scenario's betekenen zonder meer dat het huidig ont
werp herzien moet worden. Echter dit zal evenmin leiden tot grote bezuinigingen.
Na de aangebrachte bezuinigingen en rekening houdend met de extra bijdrage van f 285.000,- van
de OSG Sevenwolden komt het totale bedrag voor de nieuwbouw uit op f 8.678.424,-. Een verla
ging van f 573.629,-.
Gelet op de geringe voordelen van de andere scenario's (een ingrijpende plan wijziging en uitstel
van de bibliotheek) kiezen wij voor voortzetting van het plan in deze vorm.
Ter informatie merken wij nog het volgende op.
In het investeringsoverzicht zijn de grondkosten niet opgenomen. Wel is in de reserve decentralisa
tie huisvesting een bedrag opgenomen voor grondkosten van de school en bibliotheek. Indien de
grondexploitatie van dit gebied locatie A32 is opgezet en de grondprijs bekend is zal een verreke
ning van de grondkosten plaatsvinden.
Pagina 2
krediet nieuwbouw OSGen Bibliotheek.doc/owhs/2