Pagina 4
Volgens de landelijk gehanteerde indeling is een gebiedsontsluitingsweg een
weg die gebieden aansluit op het hoofdwegennetzie blz. 4) Dit zijn dus geen
wegen die een verbinding vormen tussen dorpen onderling of het moet al zo
zijn dat de verbinding via een ander dorp loopt. Het doel hiervan is onder
meer het voorkomen van sluipverkeerWarten en Wergea zijn via de Stukenwei,
Wartensterdyk en de Wergeasterdyk prima ontsloten richting de Wâldwei
(stroomweg)
Wij zijn van mening dat de weg tussen Warten en Grou in de categorie erftoe-
gangsweg valt waarbij de snelheid terug kan naar 60 km/uur. Voor de bereik
baarheid van Grou heeft dit weinig gevolgen. Uitgaande van een afstand van 9
km zal dit bij 60 km/uur alleen 2,25 minuut lager duren. Nu is het wel moge
lijk een onderverdeling te maken naar erftoegangswegen 60 km/uur met of zon
der fietspad. De erftoegangsweg met fietspad is bedoeld voor wegen die be
langrijke woonkernen met elkaar verbinden. De verkeersintensiteit is relatief
hoog waardoor het voor de fietsers veiliger is gebruik te maken van een vrij-
liggend fietspad. Wij stellen voor de weg tussen Grou en Warten te benoemen
als een "intentie" erftoegangsweg+ (60 km/uur inclusief fietspad)In de
toekomst zal namelijk nog moeten blijken of het financieel en planologisch
mogelijk is een fietspad te realiseren. De aanlegkosten zijn door de lengte
van het fietspad en de benodigde grondaankopen erg hoog. Subsidie speelt
hierbij een belangrijke rol. Een van de mogelijkheden is subsidie uit de GDU
(Gebundelde Doel Uitkering)Uit overleg met de provincie is gebleken dat bij
de aanvraagbeoordeling voor fietspaden vooral wordt gekeken naar de intensi
teit van de fietsers en het aantal ongevallen. De wegcategorie valt (nog)
niet onder de beoordelingscriteria.
Resumé
Op de weg tussen Grou en Warten kan (binnenkort) 60 km/uur worden ingesteld.
Door de weg als intentie erftoegangsweg+ te bestempelen is de aanleg van een
fietspad in de toekomst gerechtvaardigd waarbij de kans op subsidie niet
wordt beïnvloed.
De verbinding Grou-Warten is op de kaart 7A nog aangegeven als een erftoe
gangsweg
2J530 km/ uur gebieden
In alle dorpen zal uiteindelijk het 30 km/uur regiem worden ingevoerd. Alleen het bord 30 km plaat
sen is in vele gevallen niet voldoende. Er zullen ook maatregelen bij de komgrenzen en in de dor
pen nodig zijn. In de meeste gevallen is het aanbrengen van een poortconstructie met een attentie
ribbel in de weg bij de komgrenzen voldoende. Op enkele plaatsen waar de snelheid van het ver
keer hoog ligt, zal een uitgebreidere maatregel zoals een drempel en/of versmalling nodig zijn.
De Sudkant in Aldeboarn, de Rounwei in Warten en de Leeuwarderweg/Kerkbuurt in Wergea blijven
voorlopig een 50 km/uur regiem houden. Om deze wegen te vernaderen in 30 km/uur wegen zijn
grootschalige maatregelen nodig. Deze maatregelen zullen waarschijnlijk pas na 2010 uitgevoerd
kunnen worden.
De industrieterreinen in Grou en Akkrum blijven een 50 km/uur regime houden. Deze industrieter
reinen hebben niet het karakter van een verblijfsgebied. Snelheidsremmende maatregelen hebben
een nadelige invloed op de bereikbaarheid (vrachtverkeer).
2.4.1 Verbinding Rrnn - Wartsn
09. beleidsvisie verkeer en vervoer voorstel/ctjv/4