Pagina 2 De door te voeren wijzigingen moeten formeel worden vastgelegd in de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer. Argumenten: 1.1 Bij een vrije schoolkeuze is het redelijk dat de ouders een bijdrage leveren in de kosten. Voor het bezoeken van de basisscholen gaat het overwegend om een vrije schoolkeuze van de ou ders. De vrijheid van schoolkeuze (onderwijs) heeft te maken met de richting van de school. Peda gogisch didactische overwegingen zijn hierbij niet van toepassing. Gelet op deze vrije keuze is het terecht dat ouders ook een bijdrage leveren in de kosten vanaf een afstand van 6 kilometer van huis naar school. Het drempelbedrag (ouderbijdrage) bedraagt f 615,-, te rekenen vanaf het school jaar 2000/2001. 2.1. Bij een min of meer gedwongen schoolkeuze is het redelijk dat de ouders geen bijdrage leveren in de kosten. Bij het speciaal basisonderwijs (lom en mik) betreft het overwegend leerlingen die om onderwijs kundige redenen zijn aangewezen op dit type scholen. Geen eigen keuze waardoor deze groep als extra kwetsbaar moet worden beschouwd. Ook moet het risico voorkomen worden dat ouders, vanwege financiële redenen, hun kind niet naar het aangewezen en passend onderwijs willen laten gaan. Deze groep zou ontzien kunnen worden door geen drempelbedrag te hanteren. 3.1. Om de consequenties voor deze groep enigszins gelijk te houden is een beperkt drempelbedrag redelijk. Dit betreft eveneens leerlingen in de leeftijdsgroep van 12 tot en met 18 jaar, welke om onderwijs kundige redenen zijn aangewezen op dit type school. Wat dit betreft zou deze groep ook ontzien kunnen worden. Echter enkele scholen van dit type vallen onder de Wet op het Voortgezet Onder wijs (Individueel Voorbereidend Beroepsonderwijs). Voor deze scholen bestaat via de regeling Te gemoetkoming Studiekosten nauwelijks recht op een reiskostenvergoeding. Om de consequenties voor deze groep enigszins gelijk te houden kan een drempelbedrag van f 379,- aangehouden wor den. Hiermee wordt de afstand waarna recht bestaat op reiskostenvergoeding bepaald op 3 kilome ter. 4.1. Een reductieregeling voor meerdere kinderen uit een gezin is redelijk. Tot op heden voorzag de verordening nog niet in de mogelijkheid om een reductie toe te passen. Veel gemeenten kiezen hiervoor om de kosten voor de ouders niet uitzonderlijk te laten oplopen. Overigens geldt deze reductie alleen indien er voor het eerste kind ook daadwerkelijk een ouderbij drage betaald moet worden. Bij de categorie speciale school voor basisonderwijs is dit niet het ge- 5.1. Alle wijzigingen moeten formeel in de verordening worden vastgelegd. Om de invoering van de drempelbedragen te formaliseren moet de gemeentelijke verordening wor den gewijzigd. Ook moet de verordening vanwege nieuwe landelijke ontwikkelingen worden aange past. Dit heeft te maken met de omzetting van de scholen voor speciaal onderwijs in leerwegon dersteunend onderwijs of praktijkonderwijs. Deze omzetting vindt plaats in de periode van 1 augus tus 1999 tot 1 augustus 2002. De wijzigingen zijn in de verordening, welke ter inzage ligt, cursief aangegeven. Kanttekeningen: Het invoeren van deze gedifferentieerde vorm van drempelbedragen betekent dat de gemeente, leerlingenvervoer, rvl/ow hs/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2000 | | pagina 66