Pagina 3 1.2. De haven zal geen onacceptabele milieuverstorende werking hebben. Voor het onderhavige plan is op 13 februari 2001 een Ontwerp-milieuvergunning op grond van de Wet Milieubeheer afgegeven. Het plan is getoetst aan de voorwaarden zoals die opgenomen zijn in de Wet Milieubeheer. Hieruit zijn geen aspecten naar voren gekomen, op basis waarvan geen milieuvergunning zou mogen worden verleend. Aangenomen moet dus worden dat de haven geen onacceptabele milieuverstorende werking heeft. 1.3. Ten aanzien van de geluidsoverlast van de inrichting wordt in de milieuvergunning voor waarden gesteld. Voor het beoordelen van geluidsproductie door bedrijven zijn landelijke beoordelingsregels opge steld, onder meer in de Circulaire Industrielawaai. Hieraan is getoetst en is geconstateerd dat gppn bezwaarlijke geluidsniveaus te verwachten zijn. Om dit te garanderen is in de Ontwerp- milieuvergunning met betrekking tot de geluidsproductie van het bedrijf in de voorwaarden opge nomen, dat het geluid van de bedrijfsvoering op 50 meter vanaf de erfgrens van de inrichting niet meer mag bedragen dan 40 dB(A), met piek-immissies van 70 dB(A), tussen 07.00 en 19.00 uur. De dichtst bijgelegen woning Hoflân 10 is gelegen op 150 meter afstand. Overschrijding van normale waarden is op grond van het bovenstaande niet aan de orde. Bovendien zullen rijksplan nen voor het stille platteland eerst nog vertaald moeten worden in landelijke milieuregels alvorens gesteld kan worden dat het onderhavige bouwplan hiermee in strijd is. 1.4. Zwaarwegende redenen voor onderhavig plan zijn niet nodig, omdat het onderhavige plan past binnen de beleidsuitgangspunten voor het buitengebied. Het bestemmingsplan Buitengebied Boarnsterhim'voorziet in aan water gerelateerde vormen van bedrijvigheid. De percelen van voormalige agrarische bedrijven kunnen namelijk gewijzigd worden ten behoeve van een andere bestemming om eventueel een zinvolle voorzetting van de bedrijfsvoering ter plaatse te bevorderen. Aan water gerelateerde vormen van bedrijvigheid, zoals verhuur, stalling en reparatie van boten is één van de wijzigingsmogelijkheden. De plannen van Talsma zijn hiermee in overeenstemming. De wijzigingsbevoegdheid is opgenomen teneinde flexi bel in te kunnen spelen op de marktsituatie, behoeften aan invullingen en mogelijkheden van on dernemers. Op grond van het vorenstaande is het niet passend de wijzigingsmogelijkheden keer op keer ter discussie te stellen, het is immers een instrument in het vastgestelde en goedgekeur de bestemmingsplan teneinde het bestemmingsplan te realiseren passend in de tijd Bovendien is het gebied waarin het perceel Leechlân 4 is gelegen, aangewezen als recreatief kerngebied. Met de aanwijzing van het recreatief kerngebied heeft de gemeente aansluiting ge zocht bij het provinciale beleid, zoals vastgelegd in het streekplan en de streekplanuitwerking Blauwe Zone. In dit gebied kan de recreatieve functie, met een accent op de watersport, worden versterkt en uitgebouwd. Het gaat zowel om het verbeteren van de kwaliteit van de bestaande voorzieningen, als het uitbreiden van de capaciteit. 1.5. Dat er milieuschade zou kunnen ontstaan door gebrek aan controle is onwaarschijnlijk. Op het gebied van milieu wordt streng toegezien dat milieuregels nageleefd worden. Uiteraard kan niet te allen tijde controle plaatsvinden en zal de frequentie van controle ook afhangen van het gedrag van het bedrijf. Dit neemt echter niet weg dat overtreding van milieuregels strafbaar is en dat bedrijven bij het veroorzaken van blijvende milieuschade forse boetes opgelegd kunnen worden. De ondernemer blijft aldus verantwoordelijk voor de naleving van de milieuvergunning en het is de verantwoordelijk van de ondernemer al dan niet bezoekers toe te laten die zich niet aan de regels houden. De handhaving gaat dus deels ook via de ondernemer. 1.6. Het nattebedrijventerrein is in onderhavige kwestie niet de meest logische keuze. Immers betreft het hier een locatie waar de agrarische bedrijfsvoering is beëindigd en waarvoor een nieuwe functie wordt gezocht. 16. bouw aanvraag Leechlân 4 teGrou zienswijzen/rosh/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2001 | | pagina 63